Original title:
Předškolní vzdělávání v České a Korejské republice
Translated title:
Preschool Education in the Czech Republic and the Republic of Korea
Authors:
Doksanská, Markéta ; Mazaná, Vladislava (advisor) ; Horák, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem předškolního vzdělávání a vzdělávacího systému dvou zemí- České a Korejské republiky. Obracet se budu zejména na legislativní zdroje, mezi kterými stěžejní informace nesou školské zákony a vyhlášky o předškolním vzdělávání. V úvodu se pokusím stručně nastínit rámcový průřez historií předškolního vzdělávání, a vzniku prvních mateřských škol a dětských skupin. Od data rozdělení Korejského poloostrova se budu dále věnovat pouze území Korejské republiky. Následující kapitoly si kladou za úkol porovnat oba vzdělávací systémy, legislativu, kurikulum a prostorové/materiální podmínky. V závěrečných kapitolách uvedu aktuální témata a u obou zemí se zaměřením na předškolní stupeň. Stejně jako Česká republika řeší k roku 2020 problémy v podobě docházky dvouletých dětí do mateřské školy, i jižní Korea se potýká s tématy, která představují např. konkurence státních/veřejných a soukromých škol. Tato práce si klade za cíl objektivně porovnat oba vzdělávací systémy a aktuální problémy vzdělávání těchto dvou států. Subjektivních komentářů využiji v rámci doplnění některých kapitol. Čtenář by měl po přečtení tohoto textu získat vhled do problematiky předškolního vzdělávání, a mít možnost utvořit si vlastní názor na to, zda jsou metody školství té nebo té země efektivní či naopak.This graduate thesis will focus on a subject of preschool or early childhood education, as well as education systems in the Czech Republic and South Korea. The legislative documents will take a crucial part in this text, for they provide a general frame of information included in education acts and decrees considering early childhood education. The introduction will comprise the worldwide history of early childhood education. Then, we will divert our focus onto the history of education of the countries mentioned above. After division of Korea, only amendment od South Korean education system will be a subject of research. The following chapters will explore both of the modern and conterporary legislation related to education system and early education of children in both states. Also, current affairs of these two countries will be mentioned and talked about. The Czech Republic is dealing with numerous subject matters, such as 2-year-old children enrollment. South Korean, too, has its own subjects to debate, such as longterm competition between public and private kindergartens. Objectivity in this thesis will be the cornerstone in comparing both education systems and preschool education. Subjective remarks will be attached in a form of a commentary. The reader of this text should acquire elementary...
Keywords:
preschool education|school system|Korea|Czech Republic; předškolní vzdělávání|školský systém|Korea|ČR
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122612