Original title:
Rodič a jeho dítě do 10 let ve vztahu k novým technologiím
Translated title:
A parent and his/her child under 10y in relation to new technologies
Authors:
Myšák, Tomáš ; Slussareff, Michaela (advisor) ; Ort Feyglová, Sandra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je zjistit, jaký vliv má používání nových technologií na děti a jejich rodiče. Na základě analýzy stupně informační gramotnosti rodičů a míry jejich edukace ohledně bezpečnosti směrem k dětem, nabídnout pohled na různé rodičovské strategie a technologickou vybavenost. Teoretická část práce stručně představí problematiku na základě studia dostupných odborných zdrojů a nabídne jejich kritickou reflexi. Praktická kvalitativní výzkumná část práce bude realizována pomocí rozhovorů a dotazníků na míru sociální izolace dětí. Příklady zamýšlených výzkumných otázek: Jak jsou současní rodiče informačně vzdělaní a jak (pokud vůbec) vzdělávají své děti ohledně informačních technologií a bezpečnosti? V jakém věku umožňují svým dětem používat vlastní mobilní zařízení? Kontrolují jejich počínání na internetu? Používají bezpečnostní programy? K jakému účelu jejich děti využívají tablety či chytré telefony? Od jakého věku dovolují svým dětem využívat sociální sítě? Kolik času denně tráví děti s novými technologiemi a používají je nejvíce doma, ve škole či v kruhu kamarádů? Mají nějaké koníčky? Co dělají ve svém volném čase? Mají nějakou pravidelnou mimoškolní aktivitu?The aim of the work is to find out what effect the use of new technologies has on children and their parents. Based on an analysis of the level of information literacy of parents and their level of education regarding child safety, to offer an insight into various parental strategies and technological facilities. The theoretical part of the thesis briefly introduces the issue based on the study of available professional resources and offers their critical reflection. Practical qualitative research part of the work will be realized by interviews and questionnaires on the level of social isolation of children. Examples of intended research questions: How are current parents educated and, if at all, educating their children on information technology and security? At what age do they allow their children to use their own mobile devices? Do they control their actions on the Internet? Do they use security programs? For what purpose do their children use tablets or smartphones? From what age do they allow their children to use social networks? How much time do children spend with new technologies a day and use them most at home, at school or in a circle of friends? Do they have any hobbies? What do they do in their spare time? Do they have any regular extracurricular activity?
Keywords:
Technology|media|child|parents|information|literacy|education|safety|online; Technologie|média|dítě|rodiče|informace|gramotnost|edukace|bezpečí|online
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121991