Original title:
Používání barev v marketingové komunikace na základě jejich vnímání odlišnými kulturami
Translated title:
Using of colours in marketing communication based on their perception in different cultures
Authors:
Marková, Alena ; Rosenfeldová, Jana (advisor) ; Koudelková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá interkulturním marketingem spolu s vnímáním a symbolikou barev v rámci jednotlivých kultur. Hlavním cílem práce je zjistit, zda vybrané společnosti pracují s barevným schématem na svých webových stránkách dle toho, jak barvy vnímají jednotlivé kultury. První část práce teoreticky ukotvuje pojem kultura, kde se soustředí na její aspekty, osvojování či vývoj. Na tuto část navazuje kapitola o interkulturní komunikaci, která primárně popisuje proces expanze společnosti na nový trh z marketingového hlediska. Značná část práce se věnuje teorii barev, jejich vlastnostem a vzhledem k cíli práce také tomu, jak jsou jednotlivé barvy vnímány v odlišných částech světa a tomu, jaké asociace vyvolávají. V praktické části je metodou kvalitativní obsahové analýzy zkoumáno, zda se barevná paleta zkoumaných společností v odlišných zemích liší a pokud ano, zda se liší v souladu s vnímáním barev v těchto zemích. Pro tento účel byly zvoleny weby řetězců s rychlým občerstvením McDonald's a Burger King. Dle výsledků provedené analýzy se společnosti drží spíše svého globálního konceptu, a pokud již se schématem pracují, neděje se tak primárně z důvodu vnímání barev odlišnými kulturami.Bachelor thesis is devoted to intercultural marketing in the connection with colour perception in different cultures. The main goal of the thesis is to reveal, whether brands work with colour schemes on their websited according to the perception of colours in different cultures. The first part of the thesis theoreticaly anchors the concept and definition of culture, where i tis focused on its aspects, asquisition or development. This part is followed by the chapter focused on intercultural marketing, which primarily describes the proces of the company's expansion into a new market. A great part of thesis is devoted to the theory of colours, their properties and, given by the aim of the work, also to how the colours are perceived in different parts of the world and what associations they evoke. In the practical part, the method of qualitative content analysis examines whether the colour palette of companies differs in different countries and if so, whether they differ in accordance with the perception of colours in these countries. McDonald's and Burger King fast food chain sites were chosen for this purpose. According to the results of the analysis, companies stick to their global concept, and if they are already working with the scheme, this is not primarily due to the perception of colours by...
Keywords:
Burger King; intercultural marketing; McDonald's; qualitative content analysis; symbolism of colours; Burger King; interkulturní marketing; kvalitativní obsahová analýza; McDonald's; symbolika barev
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121841