Název:
"Nosotros no bailamos así": Salsa jako globální komercializovaný fenomén v lokálním prostředí
Překlad názvu:
"Nosotros no bailamos así": Salsa as globalized and commercialized phenomenon in the local context
Autoři:
Smutná, Petra ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Skořepová, Zita (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se v širším sociokulturním kontextu zabývá hudebním a tanečním stylem známým jako "Salsa", jehož kořeny lze hledat v karibské oblasti Latinské Ameriky. Salsa je v této práci zkoumána jako globální fenomén v lokálním pražském prostředí a zároveň jako komercializovaný produkt. Z hlediska salsy jako globálního fenoménu se práce věnuje charakteristikám salsy jako sociálního tance v lokálním prostředí a snaží se sledovat jeho společenské funkce. Vedle dopadů komercializace salsy a "tropikalizovaných" představ o salse a kulturách Latinské Ameriky na její lokální podobu se pak práce zároveň dotýká i témat jako jsou vnitřní vyjednávání a vnější konstrukce latinskoamerické identity, (latinidad). Oba tyto procesy se salsou jako globálním fenoménem a její komercializací souvisí. Práce je založená na několikaměsíčním etnografickém výzkumu a polostrukturovaných rozhovorech vedených převážně se salseros z Latinské Ameriky, České republiky a dalších, nejen evropských zemí. Klíčová slova: salsa, sociální tanec, globální fenomén, komercializace, produkt, komodifikace kultury, latinskoamerická identita, latinidad, tropikalizace, imaginaceThis thesis deals with the musical and dance style known as "Salsa" which roots can be traced to the Caribbean of Latin America. In this work, salsa is investigated as a global phenomenon in the local context of Prague and at the same time as a commercialized product. In terms of salsa as a global phenomenon, the work deals with the characteristics of salsa as a social dance in the local context and tries to trace its social functions. In addition to the effects of the commercialization and tropicalized ideas of salsa and Latin American cultures on its form, the thesis also touches on topics such as internal negotiation and external construction of Latin American identity (latinidad), which are related to salsa as a global phenomenon and its commercialization. The work is based on several months of ethnographic research and semi- structured interviews conducted mainly with salseros from Latin America, the Czech Republic and others, not only European countries. Key words: salsa, social dance, global phenomenon, commercialization, product, commodification of culture, Latin American identity, latinidad , tropicalization, imagination
Klíčová slova:
globální fenomén; imaginace; komercializace; komodifikace kultury; latinidad; latinskoamerická identita; produkt; salsa; sociální tanec; tropikalizace; commercialization; commodification of culture; global phenomenon; imagination; Latin American identity; latinidad; product; salsa; social dance; tropicalization