Original title:
Obraz Napoleona Bonaparta v dílech Henryho Marie Beyle (Stendhal)
Translated title:
The Image of Napoléon Bonaparte in Works of Henri Marie Beyle (Stendhal)
Authors:
Kokeš, Kevin ; Šuman, Záviš (advisor) ; Pohorský, Aleš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
fre Abstract:
[eng][cze] (anglicky) The main objective of this BA thesis Image of Napoleon Bonaparte in the Works of Stendhal is to uncover on the basis of intertextual analysis of Stendhal's works a way of Stendhal's attitudes to Napoleon Bonaparte. Due to the complexity of Stendhal's character, diversity of genres he took interest in and specificity of era in which and about he was writing, we'll have to examine closely author's life which is the subject of our second chapter. The definition of historical novel and autobiography in relation to the veracity shall depict and make clear why the author has chosen these two specific genres, a consideration which we devolop mainly in the third chapter. The fourth chapter is devoted to the importance of historical context for Stendhal's novel creation. We pay particular attention to Stendhal's criticism of Bourbon Restoration and his Napoleonic idolatry, the strict opposition between those conflicting attitudes which is very typical for Stendhal's novels. The fifth chapter deals with particular examples of Stendhal's protagonists of The Red and the Black and The Charterhouse of Parma who are the supporting pillars of the contrast between the two eras mentioned above. In a certain manner, the fifth chapter is but an extension of the previous one with the difference that it...(česky) Tato práce s názvem Obraz Napoleona Bonaparta v dílech Stendhala si klade za cíl poodhalit na základě intertextuální analýzy Stendhalových děl způsob, s nímž autor přistupoval k osobě Napoleona Bonaparta. Vzhledem ke komplexitě Stendhalovy osobnosti, různorodosti žánrů, jimiž se zabýval a specifičnosti doby, v níž - a o níž - psal, budeme muset hlouběji rozebrat autorův život, čemuž věnujeme celou druhou kapitolu. Ve třetí kapitole se zaobíráme definicí žánrů historického románu a autobiografie a jejich vztahu k "pravdivosti", přičemž nastíníme, proč si autor tyto žánry vybral. Čtvrtá kapitola se celkově věnuje důležitosti dobového kontextu pro Stendhalovu románovou tvorbu, kde poukazujeme na přísnou opozici mezi kritikou Restaurace a napoleonskou idolatrií, svár, jenž je tolik příznačný pro celé Stendhalovo románové dílo. Pátá kapitola se zabývá již konkrétními příklady Stendhalových protagonistů Červeného a černého a Kartouzy parmské, kteří jsou nosnými pilíři kontrastu mezi výše zmíněnými epochami. Jistým způsobem pátá kapitola doplňuje a rozvíjí kapitolu předcházející, s tím rozdílem, že hledá motivaci hrdinů a zavádí nás až k samé osobě Napoleona. Šestou kapitolu jsme zařadily v naší práci poněkud stranou z důvodů povahy textů (Život Napoleona a Vzpomínky na Napoleona), které se...
Keywords:
Romanticism|Napoléon Bonaparte|Stendhal|The Red and the Black|Charterhouse of Parma|Idolatry|Veracity; romantismus|Napoléon Bonaparte|Stendhal|Červený a černý|Kartouza parmská|idolatrie|pravdivost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121362