Original title:
Proměny v pojetí ženství v Harper's Bazaar po jeho uvedení na český trh ve srovnánín s časopisem Žena a móda (1988)
Translated title:
Transformations of the feminity in the Harper's Bazaar magazine after its introduction to the Czech market in comparison to the Žena a móda magazine (1988)
Authors:
Pikalová, Alexandra ; Reifová, Irena (advisor) ; Köpplová, Barbara (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá proměnou v pojetí ženství v oproti časopisu Žena a móda. Práce se snaží zachytit změny v pojetí ženství, které na území České republiky přichází v společenskou transformací po roce 1989. Z tohoto důvodu vzorek analytické části obsahuje čísla časopisu Žena a móda a čísla teoretické části jsou představeny různé pohledy na pojetí ženství, dále taky charakteristiky a historický exkurz obou módních periodik. metodologické části práce představuje kvalitativní obsahovou a obraz jež jsem zvolila jako nástroje pro zachycení předpokládaných rozdílů. V analytické části se práce již zabývá samotnou analýzou jednotlivých rozdílů v předem zvolených dimenzích šablonách.Bachelor thesis is dealing with a change of the concept of womanhood in the ELLE magazine as a first foreign fashion medium which was issued in the Czech Republic after the political- social transformation in the year 1989. As an opposite medium serves the Žena a móda (=Woman and fashion) magazine. The changes will be observed on issues of the ELLE magazine which were published in the year 1994, that meaning the first year on the Czech market. In the case of the Žena a móda magazine, subjected publications will be from the year 1988. Womanhood will be presented in the theoretical part of the thesis, characterics and history of fashion magazines will be then presented together with a short history of the ELLE magazine and same with Žena a móda. Qualitative content and picture analytics will be explained in methodological part of the thesis which I chose as a tool to capture the expected differences. The analytic part is analyzing single specific differences in beforehand chosen dimensions.
Keywords:
ELLE; qualitative analysis; womanhood; women's magazines; Žena a móda; ELLE; kvalitativní analýza; časopisy pro ženy; Žena a móda; ženství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121121