Original title:
Arteterapie ve speciální pedagogice se zaměřením na logopedickou péči
Translated title:
Art Therapy in Special Education with Orientation on the Treatment of Speech Therapy
Authors:
Kotinská, Veronika ; Klenková, Jiřina (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá uplatněním arteterapie v oblasti speciální pedagogiky. Postupně se zaměřuje na jednotlivé obory speciální pedagogiky a více rozvádí aplikovatelnost arteterapie v rámci logopedické intervence. V teoretické části si klade za cíl definovat arteterapii jako součást speciální pedagogiky. Popisuje vývoj a prolínání tří různých oblastí: výtvarného umění, psychoterapie a výchovy. Vymezuje termín speciální indikace arteterapie a přibližuje specifika arteterapeutického působení v jednotlivých oborech speciální pedagogiky. Zaměřuje se také na hlavní rysy kresebného projevu osob s postižením. Dále se orientuje na oblast logopedie, kde se snaží zviditelnit některé paralely mezi vývojem kresby i vývojovými stádii kresby postavy a vývojovými stádii řeči. Dále se zaměřuje na uplatnění arteterapie v rámci terapie u dětí i dospělých, u neurovývojových poruch řeči a jazyka a získaných neurogenních poruch řeči. Výzkumná část si za hlavní cíl klade zjistit, jak se vyvíjí obsahová a formální stránka kresby a řeči u klienta u klienta s vývojovou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (smíšenou vývojovou dysfázií) a u klienta se získanou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (nonfluentní afázií Brocova typu). Pro průběh výzkumného šetření byly zvoleny metody kvalitativního...This thesis is focused on the application of art therapy in the field of special education. Gradually, it focuses on individual fields of special education and expands on the applicability of art therapy in speech therapy intervention. The theoretical part aims to define art therapy as part of special education. It describes the development and intertwining of three different areas: fine arts, psychotherapy and education. Defines the term of special indication of art therapy and approaches the specifics of art therapy in individual fields of special education. It also focuses on the main features of the drawing of people with disabilities. The thesis focuses next on the field of speech therapy, where it tries to make visible some parallels between the development of drawing and the developmental stages of character drawing and the developmental stages of speech. It also focuses on the application of art therapy in therapy in children and adults, in neurodevelopmental speech and language disorders and acquired neurogenic speech disorders. The main goal of the research part is to find out how the content and formal aspects of drawing and speech develop in a client with developmental CD (communication disorder) based on individual language system disorder (mixed developmental dysphasia) and in a...
Keywords:
acquired speech communication disorder; art therapy; clinical speech therapy; developmental speech communication disorder; diagnostics; drawing; special education; special indications of art therapy; arteterapie; diagnostika; klinická logopedie; kresba; speciální indikace arteterapie; speciální pedagogika; vývojová porucha řečové komunikace; získaná porucha řečové komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/120721