Název:
Plasty a jejich environmentální souvislosti ve výuce chemie na ZŠ
Překlad názvu:
Plastics and their environmental context in lower secondary chemistry education
Autoři:
Bednářová, Karolína ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na inovace výuky chemie v tématu Plasty a jejich environmentálních souvislostí na základních školách. Obsah teoretické části je věnován plastům kolem nás, jejich historii, jednotlivým typům a možnostem jejich recyklace. Současně je v práci uvedena analýza platných kurikulárních dokumentů a učebnic, které jsou hojně využívány v hodinách chemie na základních školách. Praktická část je věnovaná návrhu souboru aktivit s projektovými prvky včetně experimentálních činností, které byly uskutečněny v rámci projektového dne na základní škole. Evaluace vytvořených výukových aktivit byla provedena pomocí vytvořených myšlenkových map žáků, ve kterých byly pozorovány změny ve znalostech žáků prostřednictvím změn počtu pojmů a jejich relevance k zadanému tématu. Výsledky, které jsou v práci získány a interpretovány, potvrzují naše předpoklady zaměřené na efektivitu projektových dní na školách a na způsob, jakým může projekt učitele spočívající v zadávání výukových aktivit žákům přerůst v projektové aktivity žáků samotných. KLÍČOVÁ SLOVA výuka chemie na základní škole, plasty, environmentální výchova, projektový den, žákovský miniprojektThe thesis focuses on innovation of chemistry education in topic of Plastics and their environmental consequences in primary schools. The content of theoretical part deals with plastics around us, their history, different types and possibilities of recycling. This thesis also contains analysis of valid curricular documents and textbooks which are frequently used in classes of chemistry in primary schools. Practical part deals with proposal of set of activities with project elements including experimental activities that were executed as a part of project day. Evaluation of prepared educational activities was completed using the mind maps created by students while observing the change in number of used terms and relevance in relation to assigned topic. The results of thesis which are collected and documented confirms our assumptions focused on efficiency of project days in primary schools and shows a way how teacher's project could be transformed into activities of individual students by assigning educational tasks. KEYWORDS lower secondary chemistry education, plastics, environmental education, school project day, student's miniproject
Klíčová slova:
environmentální výchova; plasty; výuka chemie na základní škole; environmental education; lower secondary chemistry education; plastics