Název:
Didaktický software pro výuku chemie na úrovni ISCED 2
Překlad názvu:
Didactic software for chemistry education at the ISCED 2 level
Autoři:
Sadykov, Timur ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Havlíček, David (oponent) ; Svoboda, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Současné chemické vzdělávání řeší problémy spojené především se stanovením obsahu učiva, který bude odborně správný, přiměřeně rozsáhlý a zároveň spojený s aktuálními aspekty života současné společnosti, a problémy strategie výuky, která bude podněcovat zájem a zaujetí žáků pro přírodní vědy. Hlavním cílem disertační práce je vytvořit vzdělávací webovou stránku s interaktivním kurzem chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií a ověřit její účinnost ve školní praxi. V první části práce jsou popsány vybrané způsoby interaktivní výuky chemie podporující zvýšení kognitivní aktivity žáků a účinnosti učebního procesu s využitím ICT. Ve druhé části práce je charakterizován vytvořený kurz chemie a uvedeny možné způsoby aplikace interaktivní výuky v tomto kurzu. Kurz obsahuje celkem 14 tematických bloků, dále dělených na 2-6 dílčích témat. Všechny tematické bloky jsou vytvořeny s přihlédnutím k praktickému použití oboru chemie a využití uvedených interaktivních výukových metod. Vytvořený kurz byl pilotně ověřován ve výuce chemie v Kazachstánu a České republice v letech 2018-2020, a to především z hlediska zjištění zájmu žáků o tento způsob výuky formou dotazníkového šetření. První ověřování vzdělávacích materiálů interaktivního kurzu chemie bylo provedeno v Karagandě...1 ABSTRACT The current chemistry education solves problems related primarily to the setting of the curriculum contents, which would be professionally correct, appropriately extensive, and at the same time connected with current aspects of life in modern society, and to problems of teaching strategies that would stimulate the students into an interest in science and commitment to it. The main goal of this dissertation is to create an educational website with an interactive chemistry course for lower secondary schools (ISCED 2) and verify its effectiveness in school practice. The first part of the dissertation describes methods of interactive chemistry teaching supporting the increase of the students' cognitive activity and the effectiveness of the learning process using ICT. The second part characterizes the chemistry course thus created and lists various ways to apply interactive teaching in it. Our interactive course contains a total of 14 thematic units, each with 2-6 subthemes. All themes are processed with respect to the practical application of the subject matter using the listed interactive education methods. This course was tested in 2018-2020 during chemistry lessons in Kazakhstan and Czech Republic, and the students' opinions toward interactive teaching in this study were tested using a simple...
Klíčová slova:
chemické vzdělávání; dotazníkové šetření; informační a komunikační technologie; interaktivní metody výuky; úroveň ISCED 2; chemical education; information and communication technology; interactive teaching methods; lower-secondary school; questionnaire survey