Název:
Modelování a řízení toků elektrické a tepelné energie v plně elektrických automobilech
Překlad názvu:
Modeling and Control of Electric and Thermal Flows in Fully Electric Vehicles
Autoři:
Glos, Jan ;
Horák, Bohumil (oponent) ;
Janeček, Eduard (oponent) ;
Václavek, Pavel (vedoucí práce)
Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [eng] [cze]
Systematické řízení tepelných a elektrických toků v plně elektrických automobilech se stává velmi důležitým, protože v těchto typech automobilů není k dispozici dostatek odpadního tepla pro vytápění kabiny. Aby v zimním období nedocházelo ke snížení dojezdu, je nutné použití technologií, které umožní snížení spotřeby energie nutné k vytápění kabiny (např. tepelné čerpadlo, zásobník tepla). Je také zapotřebí vytvořit řídicí algoritmy pro tato zařízení, aby byl zajištěn jejich optimální provoz. V letním období je nezbytné řídit tepelné toky v rámci elektromobilu tak, aby nedocházelo k nadměrnému vybíjení baterie kvůli chlazení kabiny a dalších částí. Tato práce řeší jak návrh řídicích algoritmů, tak i vývoj rozhodovacího algoritmu, který zajistí směřování tepelných toků.
In fully electric vehicles a systematic control of thermal and electric flows is becoming very important as there is not enough waste heat for cabin heating. To avoid vehicle driving range decrease under winter condition it is necessary to employ devices allowing minimization of energy needed for cabin heating (e.g. heat pump, thermal energy storage). It is required to implement control algorithms for such devices to ensure their optimal operation. In summer conditions it is also necessary to control thermal flows to avoid excessive battery discharge due to vehicle thermal management. This work deals with control algorithms design as well as with the development of decision controller allowing routing of thermal flows.
Klíčová slova:
air quality control ;
automotive ;
electronic expansion valve ;
EXV ;
FEV ;
fully electric vehicle ;
heat pump control ;
HMPC ;
hybrid model predictive control ;
NMPC ;
non-linear model predictive control ;
TES ;
thermal energy storage ;
thermal flows control ;
thermal model ;
vapor compression refrigeration system control ;
VCRS ;
vehicle thermal management system ;
virtual sensors ;
VTMS ;
elektronické expanzní ventily ;
hybridní prediktivní řízení ;
nelineární prediktivní řízení ;
plně elektrický automobil ;
tepelný management vozidla ;
tepelný model ;
virtuální snímače ;
zásobník tepelné energie ;
řízení chladicích systémů ;
řízení kvality vzduchu ;
řízení tepelného čerpadla ;
řízení tepelných toků
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(
web )
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT.
Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/195560
Trvalý odkaz NUŠL: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-433039
Záznam je zařazen do těchto sbírek: Školství > Veřejné vysoké školy > Vysoké učení technické v Brně Vysokoškolské kvalifikační práce > Disertační práce