Original title:
Fortel aneb postav si dům
Translated title:
Dexterity, or build your house
Authors:
Netrefová, Klára ; MA, Klára Zahradníčková, (referee) ; Kristek, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury Abstract:
[cze][eng]
Návrh antropozem/metamorfoza volně navazuje na předdiplomový projekt Fortel aneb postav si dům, kdy jsem se rozhodla „přiložit ruku k dílu, řezat vrtat, skládat…“ A znovuobjevovat otisky práce a nástrojů v hmotě odkud se kvůli masové výrobě vytratily. Výstupem projektu byla eklektická, rozpadající se zahrada z cihelných prefabrikátů. V cihlářských výrobcích se vyskytuje většinou kapilární (otevřená) pórovitost. Která dovoluje penetraci a zádrž pomerně velkého množství vody. Cihly jsou vyrobeny z přírodních minerálních surových materiálů, stejně jako keramzit, který se běžně využívá jako se používá jako hydroponický substrát. Pórovitost cihelných tvárnic zároveň způsobuje budoucí degradaci materiálu v exteriéru. Narušené „opracované“ keramické tvárnice v zahradě pukají, mísí se se substrátem a vytvářejí živnou půdu pro rostliny. V diplomové práci odstupuji od materiálů zformovaných do modulů, dovezených na staveniště a zabývám se hmotou v její nejvolnější fluidní formě a formách vznikajících in-situ. Prací prostupují tři fluidní média, voda, hlína a beton. Beton- z počátku fluidní materiál, přejímá formy dalších dvou materiálů, tuhne Hlína- jako polo pevný- polo fluidní materiál Voda- nekonečně fluidní materiál, stále přítomná, rychle se přetváří, a periodicky přichází a mizí, přetváří zbylé dva materiály Materiály se spolu mísí formují v hmoty následně odtékají a rozpadají se a zanikají, když nastane jejich čas. S těmito přírodě blízkými procesy návrh pracuje ve třech měřítcích. V mikro měřítcích dochází k rozpadu hmoty na štěrky, písky, spraše, které vyživují půdy a rostliny, a dovolují vzniknout prostředím vhodným pro rozličné živočichy. Ve středním se jedná o drobné objekty, které formují a manipulují krajinu. A ve velkém se jedná o práci s krajinou samotnou.
The design of anthropoid / metamorphosis loosely follows the pre-diploma project Fortel or so called "build a house" when I decided to "put my hand to the work, cut, drill, fold…" and to rediscover the imprints of work and tools in the mass from which they disappeared due to the mass production. The output of the project was an eclectic, crumbling garden of prefabricated bricks. Capillary (open) porosity usually occurs in brick products. It allows the penetration and retention of a relatively large amount of water. The bricks are made of natural mineral raw materials, as well as expanded clay, which is commonly used as a hydroponic substrate. At the same time, the porosity of the brick blocks causes future degradation of the material in the exterior. The disrupted "worked" ceramic blocks in the garden burst, mix with the substrate and create a breeding ground for plants. In my diploma thesis I move away from materials formed into modules, imported to the construction site, and I deal with matter in its freest fluid form and forms arising in-situ. The work is permeated by three fluid media, water, clay and concrete. Concrete - initially a fluid material, takes the form of two other materials, solidifies. Clay - as a semi-solid - semi-fluid material Water - infinitely fluid material, still present, rapidly transforms, and periodically comes and disappears, transforms the other two materials. The materials mix together, form into matter, then drain and disintegrate and disappear when their time comes. With these nature-friendly processes, the design works on three scales. On a micro scale, matter decomposes into gravel, sand, loess, which nourishes soils and plants, and allows an environment suitable for a variety of animals. In the middle scale, these are small objects that shape and manipulate the landscape. And in a big scale, it is co-working with the landscape itself.
Keywords:
concrete; decay; excavations; flood control measures; fluid materials; habitat; Keywords: clay; landscape; leaching; lost formwork; processes; sculptural principle; water; water retention in the landscape; beton; biotop; fluidní materiály; Klíčové slova: hlína; krajina; procesy; protipovodňová opatření; rozpad; sochařský princip; voda; vymývání; výkopy; zadržování vody v krajině; ztracené bednění
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/195419