Název:
Chování spotřebitelů na trhu s volně prodejnými léčivy a doplňky stravy
Autoři:
Jelenová, Veronika Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na chování spotřebitelů na trhu s volně prodejnými léčivy a doplňky stravy. Cílem práce je na základě identifikace faktorů ovlivňujících chování spotřebitelů na trhu volně prodejných léčiv a doplňků stravy v České republice vyvodit závěry a doporučení pro subjekty působící na daném trhu. Orientační analýza umožnila popsat situaci na daném trhu a zkoumat rostoucí tendenci spotřeby léčiv a jejich ceny a identifikovat trendy v chování spotřebitelů. Dále je pro zpracování sekundárních dat využita analýza časové řady a regresní analýza prokazující závislost počtu balení distribuovaných volně prodejných léčiv do lékáren a prodejen vyhrazených léčiv a jejich ceny. Pomocí dotazníkového šetření jsou charakterizovány trendy v chování spotřebitelů na daném trhu. Z výsledků shlukové analýzy jsou definovány 4 segmenty spotřebitelů působících na daném trhu. Na závěr je zkoumán vliv věku, vzdělání a pohlaví spotřebitelů na útratu za volně prodejná léčiva a doplňky stravy. Výsledky primární a sekundární analýzy umožnily vyvodit závěry a doporučení pro subjekty působící na daném trhu.This diploma thesis focuses on the behavior of consumers in the market of over-the-counter medicines and dietary supplements. The aim of this paper is to draw conclusions and recommendations to different entities operating on the market by identifying factors influencing the behavior of consumers in the market of over-the-counter medicines and food supplements in the Czech Republic. An indicative analysis enabled to screen the situation on given market and to research the increasing tendencies of the drug consumption, their prices and also to identify the trends in behavior of consumers. Analysis of the time series and regression analysis are used to process secondary data demonstrating the dependence of the number of packages of distributed over-the-counter pharmaceuticals on pharmacies and drug stores and their prices. The questionnaire survey describes trends in consumer behavior in a given market. From the cluster analysis results are defined 4 segments of consumers operating on a given market. Finally, the influence of age, education and gender of consumers on the cost of over-the-counter medications and dietary supplements is examined. The results of the primary and secondary analysis enabled to come to conclusions and recommendations to entities on the given market.
Klíčová slova:
chování spotřebitele; doplňky stravy; marketing ve farmacii; nákupní rozhodování; volně prodejná léčiva