Název:
Hodnocení účinnosti brzdového systému osobního automobilu
Autoři:
Putna, Michal Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na brzdové soustavy osobních automobilů. V teoretické části jsou popsány druhy brzd používaných u osobních vozidel. Dále jsou v práci zmíněny konstrukční prvky bubnových a kotoučových brzd. V práci rovněž nechybí popis elektronického systému ABS a možnosti měření brzdného účinku na válcových a plošinových zkušebnách brzd. Praktická část diplomové práce je zaměřena na měření brzdné síly v závislosti na čase u vozidla Škoda Superb. Měření bylo provedeno s deaktivovaným i aktivním systémem ABS. Dále bylo provedeno porovnání průběhu brzdění s vozidlem Volkswagen Golf Variant. Pro hodnocení účinnosti byla zvolena velikost brzdné síly a pokles rychlosti vozidla v závislosti na čase. Výsledky měření poukazují na to, že systém ABS významně ovlivňuje brzdění. Dochází k prodloužení brzdné dráhy vozidla, ale zároveň je zachována jeho řiditelnost.This work focuses on car braking systems. The theoretical part describes types of brakes used in vehicles, construction parameters of drum and disc brakes. This work also describes the electronic system ABS and possibilities of its braking effects on cylinder and platform braking test rooms. Practical part of this diploma thesis focuses on measuring of the braking forces of Škoda Superb in time. The measurement was performed with both active and inactive systém ABS. The results where compared with the braking results of a Volkswagen Golf Variant. Amount of force and decceleration in time measured were used for results evaluation. Results show that the systém ABS has a significant effect on braking. The length of braking is increased, but the car keeps its maneuverability.
Klíčová slova:
ABS; brzdová soustava; brzdění; kola; vozidlo