Název:
Vliv behaviorální pozornosti na cenu akcií bank
Autoři:
Čajka, Ondřej Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce vychází z teorie behaviorální pozornosti a zkoumá vliv vy-hledávání negativních slov ve spojení s názvem banky na cenu a výnos akcie těchto bank. Jako vzorek slouží 12 globálních, veřejně obchodovaných, systémově významných bank. Behaviorální pozornost je v této práci ztotožněna s mírou vyhledávání na webu Google. V práci je využito panelové regrese s náhodnými efekty a pro určení vhodných proměnných je aplikována metoda Bayesian Model Averaging. Na datech je prokázán vliv negativní behaviorální pozornosti, kdy zvýšená míra této pozornosti snižuje výnos a cenu akcie. Výsledky jsou následně podrobeny analýze robustnosti, kdy je zkoumán vliv behaviorální pozornosti před, v průběhu a po finanční krizi. Dále je zkoumán vliv regulace a samotná míra behaviorální pozornosti. Diplomová práce koresponduje s poznatky behaviorální ekonomie a potvrzuje jisté iracionální chování investorů na trhu.This diploma thesis is based on the theory of behavioral attention and examines the effect of the search for negative words in conjunction with the name of the bank on the price and on the yield of the shares of these banks. As a sample, 12 global, publicly traded and significant banks were selected. In this work, the behavioral attention is identified as the level of search on Google. The panel regression with random effects is used in the work, and Bayesian Model Averaging is used to identify suitable variables. The data proves the effect of negative behavioral attention, when an increased level of attention diminishes yield and share price. The results are then subjected to a robustness analysis where the impact of behavioral attention is examined before, during, and after the financial crisis. Furthermore, the effect of regulation and the level of behavioral attention itself is examined. The diploma thesis corresponds to the knowledge of behavioral economics and confirms a certain irrational behavior of investors on the market.
Klíčová slova:
behaviorální pozornost; fama-french model; google trends