Název:
Národné preferencie a filmový priemysel
Autoři:
Paločková, Alžbeta Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
slo
Abstrakt: [cze][eng] Filmový průmysl patří mezi kreativní odvětví a často se řadí i do ekonomie kultury. Tvůrci filmů se snaží maximalizovat zisky a zaujmout co největší skupinu spotřebitelů. Jeden z nejvýznamnějších ukazatelů pro producenty jsou box office tržby z prodeje vstupenek do kin. Diplomová práce zkoumá národní filmové preference v Evropě, právě na základě těchto tržeb. Cílem je odhalit jak se liší žánrové preference napříč zeměmi Evropské unie v případě celovečerních filmů. První část práce se zaměřuje na teoretická východiska a zasazení problematiky do kontextu ekonomie. Dále je nastíněn dataset, který je následně zpracován pomocí regresní analýzy, kde vysvětlovanou proměnnou představují box office tržby. Na závěr jsou výsledky analýzy interpretovány a vysvětleny.The film industry is one of the creative industries and is often referred to as cultural economy. The filmmakers are trying to maximize their profits and attract as many consumers as possible. One of the most important indicators for producers are box office sales of cinema tickets. The thesis examines national film preferences in Europe, based on these revenues. The aim is to reveal how feature film genre preferences differ among countries in the European Union. The first part of the thesis focuses on the theoretical background and setting the issue in the context of economics. It is followed by construction of data-set, which is then examined by regression analysis. The dependent variable is represented by box office sales. Finally, the results of the analysis are interpreted and explained.
Klíčová slova:
box office tržby; ekonomie kultury; evropské filmové preference; filmové preference; filmový průmysl; kreativní průmysl; národní preference; regresní analýza; žánr