Original title:
Spoločenská zodpovednosť zákazníkov obchodov na Slovensku po spoplatnení plastových tašiek
Authors:
Tóthová, Karin Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Tóthová, K. Společenská odpovědnost zákazníků obchodů na Slovensku po zpoplatnění plastových tašek. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2019. Táto diplomová práce se zabývá společenskou odpovědností zákazníků obchodů na Slovensku po zpoplatnění lehkých plastových tašek v souvislosti s minimalizací plastového odpadu. Její cílem je na základe zhodnocení spotřebitelského chování zákazníků navrhnout pro obchodníky doporučení do oblasti komunikace na zvýšení povědomí o společenské odpovědnosti z hlediska ekologického chování. První část práce zahrnuje teoretické vysvětlení konceptu CSR ze strany firem i spotřebitelů a s ním souvisejících pojmů jako zainteresované strany, komunikace CSR i standardy. V druhé, výsledkové části, je udělána orientační analýza a zpracován sekundární průzkum pro přiblížení problematiky, a též proveden kvantitativní a doplňující kvalitativní výzkum na zjištění spotřebitelského chování. Na základe jejich vyhodnocení jsou navrženy doporučení pro obchodníky, které by měli vést k zvýšení povědomí o společenské odpovědnosti v rámci ekologického chování, přičemž jestli je to možné, jsou ekonomicky zhodnoceny.Tóthová, K. Social responsibility of customers regarding charging for plastic bags in Slovakia. Diploma thesis. Brno: Mendel University in Brno, 2019. This thesis deals with the social responsibility of customers in Slovakia with regards to the charging for plastic bags in terms of plastic waste minimization. Based on evaluation of consumers behavior, the aim of this thesis is to propose recommendations for retailers in the area of communication, aiming to improve general knowledge on social responsibility and environmental behavior. The first part of thesis concentrates on theoretical explanation of CSR concept from the business and consumer perspective and introduces relevant terms related to stakeholders, CSR communication strategies and standards. The second part of the thesis, the outcome part, contains the orientational analysis, secondary data analysis, quantitative and qualitative research analysis in order to understand consumers behavior. Based on the evaluation, we propose solutions to retailers which lead to increased awareness of social responsibility within environmental behavior. Eventually, these evaluation activities can also be applied economically.
Keywords:
obchodník; plastové tašky; společenská odpovědnost; spotřebitelské chování; zákazník