Název:
Vliv spalování paliva CNG na technicko-ekonomické parametry vozidla
Autoři:
Strnadel, Miroslav Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce na téma „Vliv spalování paliva CNG na technicko-ekonomické parametry vozidla“ se zabývá použitím alternativního paliva stlačeného zemního plynu pro pohon silničních vozidel. Práce je rozdělena na 4 hlavní části. V první části je zpracován literární přehled, který pojednává o historii využití plynných paliv ve světě a v českých zemích, dále o vlastnostech a konstrukční stránce automobilu upraveného pro provoz na CNG. V druhé části je provedeno experimentální měření výkonových parametrů dvou vozidel Škoda Octavia Combi III se vznětovým a zážehovým motorem s pohonem CNG na válcové zkušebně, která je v této kapitole taktéž popsána. Ve třetí části jsou zpracovány a okomentovány výsledky experimentálního měření a porovnány obě vozidla z technicko–ekonomického hlediska. Jak z výsledků měření vyplývá, u vozidla, které je již od výrobce uzpůsobeno ke spalování CNG nemá toto palivo negativní vliv na výkonové parametry motoru, ale naopak lze pozorovat rovnoměrnější chod motoru a i po ekonomické a ekologické stránce předčí vozidla poháněná klasickými palivy. Poslední část této diplomové práce je věnována diskusi, kde jsou porovnány naměřené výsledky s výsledky v odborném článku, který se zabývá stejným tématem.This diploma thesis "The effect of CNG fuel combustion on the technical and economic parameters of the vehicle" deals with the use of alternative fuel of compressed natural gas for road vehicles. The thesis is divided into 4 main parts. In the first part there is a literary review, which deals with the history of the use of gaseous fuels in the world and in the Czech lands, as well as the characteristics and construction part of the car modified for CNG operation. The second part is an experimental measurement of performance parameters of two Škoda Octavia Combi III vehicles with a CNG, diesel and petrol engine at dynamometer testing laboratory, which is also described in this chapter. In the third part the results of experimental measurement are processed and commented and both vehicles are compared from the technical and economical point of view. As is evident from the measurement results, in a vehicle that is already equipped with CNG system from manufacturer combustion CNG does not have a negative effect on the engine's performance parameters and even more constant engine operation can be observed. Vehicles with CNG system are also more economical and ecological than vehicles combusting conventional fuels. The last part of this thesis is devoted to a discussion, where the measured results are compared with the results in an expert article dealing with the same topic.
Klíčová slova:
alternativní palivo; CNG; točivý moment; výkon motoru; zemní plyn; Škoda Octavia G-Tec