Název:
Srovnání metody horsemanshipu a anglického stylu ježdění
Autoři:
Smékalová, Kamila Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce Srovnání metody horsemanshipu a anglického stylu ježdění je charakteristika metody horsemanshipu a anglického stylu ježdění pomocí rešerše odborné literatury, popis a srovnání metody horsemanshipu a anglického stylu ježdění v rámci sledovaných skupin koní ve fázi práce ze země, obsedání a práce pod sedlem, a celkové srovnání metody horsemanshipu a anglického stylu ježdění. V literárním přehledu je popsána charakteristika, principy a doporučené postupy ve výcviku u obou srovnávaných metod. Praktická část této práce se věnuje srovnání obou metod výcviku koní. Jakožto podkladový materiál je vytvořen srovnávací protokol, na základě kterého proběhlo posuzování výcviku deseti koní. Posuzování a následné srovnání probíhalo ze čtyř hledisek, fyzických aspektů koně, psychických aspektů koně, důvěry jezdce v koně a času tak, aby byla zohledněna všechna hlediska ve výcviku koní. Dále tato práce popisuje charakteristiku sledovaných koní a použitý výcvik, který následně porovnává v každé fázi výcviku, práce ze země, obsedání a práce pod sedlem. V závěru je uvedeno celkové srovnání obou metod výcviku koní. Metoda horsemanship byla hodnocena lépe z hlediska fyzických aspektů koně, psychických aspektů koně a důvěry jezdce v koně. Délka trvání výcviku byla kratší u koní reprezentujících anglický styl ježdění. Největší rozdíly byly sledovány v počátečních fázích výcviku.The objective of the thesis entitled The Comparison of the Horsemanship Method and the English Riding Style is to characterise the horsemanship method and the English riding style on the basis of literature search, to describe and compare the two methods in the monitored groups of horses as regards the ground work, saddle breaking and under-saddle work, and to generally compare horsemanship and English riding. The literature review describes the characteristics, principles and recommended training practices for the two methods under comparison. The practical part of this thesis compares the two methods of horse training. A comparative report has been created as a supporting tool to assess the training of ten horses. The assessment and subsequent comparison were based on four aspects: the physical and the mental aspects of the horse, the rider's confidence in the horse, and time in order to consider all the factors involved in horse training. Furthermore, the thesis characterises the monitored horses and the training used, providing a comparison for each of the training stages – ground work, saddle breaking and work under saddle. The thesis concludes by providing a general comparison of the two horse training methods. Horsemanship showed better outcomes as regards the physical and the mental aspects of the horse as well as the rider’s confidence in the horse. On the contrary, the horses trained using the English riding style took less time to train. The biggest differences were observed in the early stages of training.
Klíčová slova:
mladý kůň; obsedání; práce pod sedlem; práce ze země; výcvik