Název:
Problematika environmentálního vzdělávání na základních a středních školách v Nikaragui
Autoři:
Kolmačková, Alena Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce zkoumá problematiku environmentálního vzdělávání na základních a středních školách v Nikaragui. Celkově je rozdělena do několika částí, a to do literární rešerše, rešerše problematiky vzdělávání a životního prostředí v Nikaragui, analytické a návrhové části. Literární rešerše se blíže věnuje problematice environmentálního vzdělávání, zejména charakteristice životního prostředí a vzdělávání v rozvojových zemích. Zabývá se rovněž rolí nevládních organizací při podpoře environmentální výuky. V následující kapitole jsou tato témata představena na příkladu Nikaraguy. V analytické části práce je popsán výzkum, který byl zrealizován v rámci zahraniční stáže v Nikaragui metodou dotazníkového šetření a rozhovorů. Výzkum zjišťuje současnou úroveň environmentálního vzdělávání na základních a středních školách v Nikaragui, primárně v regionu Carazo, kde se dotazníkové šetření odehrávalo. Dále, formou rozhovorů, zkoumá možnost participace místních environmentálních organizací na výuce týkající se životního prostředí v základních a středních školách. V závěrečné části práce je celkové vyhodnocení zkoumané problematiky společně s návrhy určitých opatření, které by mohly vést ke zlepšení současné situace environmentálního vzdělávání v Nikaragui.The diploma thesis examines the issue of environmental education at primary and secondary schools in Nicaragua. Overall, it is divided into several parts, namely the literary research, the research of the issue of education and the environment in Nicaragua, the analytical part and proposals. The literary research focuses on the issue of environmental education, especially the characteristics of the environment and the education in developing countries in general. It also deals with the role of NGOs in promoting environmental education. In the next chapter, these topics are applied on the case of Nicaragua. In the analytical part of the thesis is described research, which was realized during the foreign internship in Nicaragua by the method of questionnaire survey and interviews. The research investigates the current level of environmental education at primary and secondary schools in Nicaragua, primarily in the Carazo region, where the questionnaire survey was conducted. Further, by the method of interviews, it explores the possibility for local environmental organizations to participate in environmental education at primary and secondary schools. In the final part of the thesis, there is an overall evaluation of the examined issue together with proposal of certain measures that could lead to an improvement of the current situation of environmental education in Nicaragua.
Klíčová slova:
environmentální vzdělávání; nevládní organizace; Nikaragua; region Carazo; školství; životní prostředí