Original title:
Tvoření úloh jako cesta k matematické gramotnosti
Translated title:
Problem posing as a way to mathematical literacy
Authors:
Tichá, Marie ; Hošpesová, A. Document type: Papers Conference/Event: Jak učit matematice žáky ve věku 11 - 15 let, Litomyšl (CZ), 2009-10-15 / 2009-10-17
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V naší práci hledáme cesty efektivního rozvíjení matematické gramotnosti žáků a studentů. Usilujeme o to, aby žáci a studenti byli schopni používat matematiku jako vhodný nástroj při hledání cest, jak porozumět světu. Aby byli schopni porozumět matematickému textu, vybavovat si při tom potřebné pojmy a postupy. Jde nám o to, aby uměli své znalosti rozvíjet. Důraz klademe nejen na řešení rozmanitých úloh, do centra našich úvah o matematickém vzdělávání se dostává tvoření úloh. Jsme přesvědčeni, že tvoření úloh by mělo být jedním z centrálních témat vyučování matematice. Na tvoření úloh se můžemem dívat jako na cíl i prostředek matematického vzdělávání a dokonce také jako na diagnostický a motivační prostředek.In our work we search for ways of development of students' mathematical literacy. We aim at students' ability to utilize mathematics as a suitable tool for understanding of the world. Our aim is that students will be able to develop their knowledge. We stress not only solving of various problems. Also problem posing gets in the centre of our considerations on mathematical education. We believe that problem posing should be one of central topics of teaching of mathematics. It could be understand as aim as well as means of education and in addition also as diagnostic and motivating tool.
Keywords:
mathematical education; mathematical literacy; problem posing; problem solving Project no.: CEZ:AV0Z10190503 (CEP), GA406/08/0710 (CEP), 142453-LLP-1-2008-1-PL-COMENIUS-CMP Funding provider: GA ČR, Projekt COMENIUS Host item entry: Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let : sborník příspěvků celostátní konference 15.-17.10.2009, ISBN 978-80-86843-28-5
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available on demand via the digital repository of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0189845