Název:
Analýza vlivu tlumení na velikost odezvy při dynamickém buzení světlometu
Překlad názvu:
Analysis of the effect of damping on the magnitude of the response during dynamic headlamp excitation
Autoři:
Lukáš, Jan ; Biskup, Martin (oponent) ; Vosynek, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem předkládané diplomové práce je stanovení velikosti tlumení odezvy světlometu na dynamické buzení. V současné době je nezbytné tuto odezvu měřit, protože je jedním z posuzovaných kritérií kvality světlometu. Při porovnání výsledků experimentálního měření a výpočtového modelování je pozorována dobrá shoda rezonančních frekvencí, ale výrazné rozdíly amplitud zrychlení. Příčinou je proměnlivá hodnota tlumení. Teoretická část práce pojednává o polymerních materiálech, základech kmitání a tlumení. Slouží k pochopení mechanismů, které ovlivňují výsledky experimentálního měření. Praktická část je věnována postupu výpočtového modelování a realizaci experimentálního měření. Analýza výsledků experimentálního měření vede ke zjištění nelinearit, které ovlivňují chování světlometu. Výsledky citlivostní analýzy výpočtového modelování slouží k vytvoření křivek, na jejichž základě je odhadnuto tlumení. Zahrnutí odhadnutého tlumení do výpočtového modelování vede ke snížení porovnávaných rozdílů amplitud zrychlení. Závěr práce obsahuje doporučení pro stanovení tlumení při výpočtovém modelování světlometu.
The aim of the submitted diploma thesis is the magnitude determination of the headlamp response to the dynamic excitation. Currently it is necessary to measure this response, because it is one of the assessed criteria of quality of the headlamp. When comparing results of the experimental measurement and the computational modelling, a good consensus of resonant frequencies is observed, but there are significant differences in acceleration amplitudes. The cause of this is the variable damping value. The theoretical part of the thesis deals with polymeric materials, basics of oscillation and damping. It serves to understand the mechanisms, which influence the results of the experimental measurement. The practical part is dedicated to the procedure of the computational modelling and the experimental measurement implementation. The analysis of the experimental measurement results leads to an ascertainment of nonlinearities, which influence the headlamp behaviour. The results of a sensitivity analysis of the computational modelling are used to create curves, on the basis of which the damping is estimated. The inclusion of the estimated damping into computational modelling leads to reduction of the compared differences of the acceleration amplitudes. The conclusion of the thesis contains the recommendation for the damping determination during the computational modelling of the headlamp.
Klíčová slova:
amplituda zrychlení; harmonická analýza; poměrný útlum; světlomet; tlumení; acceleration amplitude; damping; damping ratio; harmonic analysis; headlamp
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/193646