Original title:
Upravená realita v kokpitu
Translated title:
Augmented Reality in Cockpit
Authors:
Tabášek, Michal ; Šolony, Marek (referee) ; Zemčík, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Tato diplomová práce se zabývá využitím rozšířené reality v letectví. V této oblasti se zaměřuje na kontrolní seznamy v kokpitu využívané ve všech fázích letu k zajištění vykonání všech důležitých úkonů. Pro tento účel je vyvinuta mobilní aplikace, jejímž cílem je provést pilota krok po kroku kontrolním seznamem. Každý krok vyžaduje provedení určitého úkonu na konkrétním letovém nástroji nacházejícím se v kokpitu letadla. Příslušný letový nástroj spojený s aktivním úkolem je identifikován a označen vhodnou vizualizací. Experimentální aplikace je implementována s využitím herního nástroje Unity a AR Foundation frameworku. Implementovaná aplikace byla testována během letu s pozitivní zpětnou vazbou od účastníků testování.
This thesis deals with the usage of augmented reality in aviation. In this area, it focuses on the cockpit checklist used in each flight phase to ensure that all important tasks are performed. An experimental mobile application is developed to guide the pilot step by step through the cockpit checklist. Each step requires some action to be performed on a particular flight instrument located in the aircraft cockpit. The appropriate flight instrument, associated with the active task, is identified and tagged with a suitable visualization. The experimental application is implemented using the Unity engine and the AR Foundation framework. The implemented application has been tested during flight with positive feedback from participants.
Keywords:
AR Foundation; C#; iOS; iPhone; kontrolní seznam kokpitu.; letectví; Rozšířená realita; Unity; AR Foundation; Augmented reality; aviation; C#; cockpit checklist.; iOS; iPhone; Unity
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192470