Název:
Využití řečových technologií při výuce výslovnosti cizích jazyků
Překlad názvu:
Speech Technology Application in Pronunciation Training and Foreign Language Learning
Autoři:
Barotová, Štěpánka ; Žmolíková, Kateřina (oponent) ; Szőke, Igor (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií
Abstrakt: [eng][cze]
Tato diplomová práce pojednává o využití algoritmu Dynamic Time Warping (DTW) pro automatické hodnocení výslovnosti anglického jazyka. Práce se zaměřuje na vylepšení již existující aplikace pro výuku výslovnosti, a to ve třech oblastech: uživatelské rozhraní, samotný algoritmus a korektivní zpětná vazba uživateli. První část se věnuje přehledu technik používaných v této oblasti, následně je představen nový design uživatelského rozhraní, popsán navržený systém a experimenty. Experimenty se zaměřují na problematiku detekce chyb na úrovni fonémů, na detekci chyb v primárním důrazu na úrovni slabik a na hodnocení intonace na úrovni slov. Všechny použité metody jsou navrženy tak, aby poskytovaly korektivní zpětnou vazbu uživateli. V poslední části je popsáno, jak byly všechny tři vylepšené oblasti aplikace otestovány.
This diploma thesis deals with automatic English pronunciation assessment and error detection based on the Dynamic Time Warping (DTW) algorithm. It focuses on the improvement of an existing pronunciation training application and it proposes three areas of improvement: user interface, algorithm and corrective feedback. After various methods used for pronunciation assessment are discussed in the first part, the new design is introduced, the proposed system is described and three sets of experiments are performed. The experiments focus on phoneme-level error detection, syllable-level primary stress error detection and word-level intonation assessment and they are designed to be able to provide corrective feedback to the user. The last part of the thesis describes how all three areas of improvement were tested.
Klíčová slova:
dynamic time warping; foreign language learning; intonation assessment; pronunciation assessment; pronunciation error detection; pronunciation training; speech recognition; stress error detection; detekce chyb v důrazu; detekce chyb ve výslovnosti; dynamic time warping; hodnocení intonace; hodnocení výslovnosti; rozpoznávání řeči; trénování výslovnosti; výuka cizích jazyků
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/192435