Original title:
Využití železniční dopravy v oblasti odpadového hospodářství
Translated title:
Rail transport in practice
Authors:
Poul, David ; Pluskal, Jaroslav (referee) ; Gregor, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá železniční dopravou, popisuje její roli v kombinované dopravě a srovnává klíčové aspekty se silniční dopravou. V rámci diplomové práce byla vytvořena podrobná databáze železničních tratí v České republice, na které byl postaven plánovač dopravní cesty s možností nastavení průjezdných bodů. Součástí plánovače je také implementace výlukové činnosti. Byl vytvořen ucelený technicko-ekonomický model pro železniční dopravu se čtyřmi výpočtovými modely a podrobným investičním plánováním, díky kterému lze posoudit, zda je výhodnější nákup či pronájem železničních souprav při investičním rozhodování. Dále byl vytvořen technicko-ekonomický model pro vlečku. Poslední část se zabývá vytvořeným přepravním modelem pro spádovou oblast pro 8 lokalit a 5 druhů přepravovaných odpadů/komodit. Přepravní model byl použit pro vyhodnocení dvou vytyčených oblastí – Jihomoravský kraj a Kolín.
The diploma thesis deals with railway transport describes its role in combined transport and compare key aspects with road transport. As part of the diploma thesis, a detailed database of railway tracks in the Czech Republic was created, on which the route planner was built with the possibility of setting waypoints. The route planner also includes the implementation of exclusion activities. A comprehensive technical-economic model of railway transport was created with four calculation models and detailed investment planning, thanks to which is possible to assess whether the purchase or lease of train sets is more advantageous when making investment decisions. Furthermore, a technical-economic model for the branch line was created. The last section deals with the created transport model for the catchment area for 8 localities and 5 types of transported waste/commodities. The transport model was used to evaluate two selected areas – the South Moravian Region and Kolín.
Keywords:
branch line; catchment area; combined transport; logistics; railway transport; technical-economic model; transport model; waste management; kombinovaná doprava; logistika; odpadové hospodářství; přepravní model; spádová oblast; technicko-ekonomický model; vlečka; železniční doprava
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191881