Original title:
Výpočetní model a analýza systému adaptivních semaforů
Translated title:
Computational Model and Analysis of Adaptive Traffic Lights
Authors:
Terbr, Filip ; Šimek, Václav (referee) ; Strnadel, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se věnuje tématu adaptivních křižovatek a studiem jejich vlivu na plynulost provozu a jiné. V práci je obsažen rozbor aktuálně používaných dopravních detektorů, rozbor hlavních problémů klasických křižovatek a možnosti jejich řešení, následně návrh modelu, popis realizace a testování vytvořeného modelu. Výsledný model je vytvořen v softwaru UPPAAL SMC a jedná se o systém navzájem komunikujících časovaných automatů. Testování probíhá porovnáváním výsledků testů klasických semaforů s výsledky adaptivních semaforů.
This thesis deals with the topic of adaptive intersections and the study of their influence on the flow of traffic and others. The work contains an analysis of currently used traffic detectors, an analysis of the main problems of classic intersections and the possibilities of their solution, followed by the design of the model, a description of the implementation and testing of the created model. The resulting model is created in the UPPAAL SMC software and is a system of timed automata communicating with each other. Testing is performed by comparing the results of tests of classical traffic lights with the results of adaptive traffic lights.
Keywords:
adaptive intersection; intersection; model analysis; modelling; road traffic; simulation; statistical model verification; timed automata; traffic detectors; UPPAAL; verifier; adaptivní křižovatka; analýza modelu; dopravní detektory; křižovatka; modelování; silniční provoz; simulace; statistické ověřování modelu; UPPAAL; verifikátor; časované automaty
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191575