Název:
Využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky
Překlad názvu:
Application of Experiential Learning in Teaching Physics
Autoři:
Horálková, Zuzana ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Dvořáková, Irena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá metodou zážitkové pedagogiky a jejími aplikacemi pro fyzikální vzdělávání. Na zážitkovou pedagogiku je pohlíženo jako na jeden z možných prostředků pro naplnění cílů vzdělávání. První částí práce je úvaha nad smyslem vzdělávání, kde je mj. nabídnuta čtenáři odpověď na to, proč se zážitkovou pedagogikou zabývat. Dále jsou popsány teoretické základy zážitkové pedagogiky - výraznou část tvoří Kolbův cyklus učení a s ním spojené učební styly, také je zmíněna zóna růstu. Je věnována pozornost i tomu, jak je v zážitkové pedagogice pohlíženo na učitele a žáka. Po vybudování teoretic- kého základu je práce orientována prakticky. Věnuje se tomu, co je pro učitele důležité při tvorbě a uvádění aktivit. Dále následují již konkrétní návrhy aktivit využívajících metodu zážitkové pedagogiky, které jsou realizovatelné primárně mimo školní vyučování (např. při vícedenním školním výletě). Dotýkají se rozmanitých fyzikálních témat (jako je např. optika, akustika, astrofyzika). Je v nich kladen důraz na vlastní zkušenost a prožitek žáků. Navrhované aktivity mohou sloužit jako doplněk běžné školní výuky tím, že nabízí žákům poznat fyziku z jiné perspektivy. 1The thesis deals with the method of experiential learning and its applications in teaching physics. Experiential learning is regarded as one of the possibilities how to accomplish educational goals. The first part of the thesis constitutes a reflection on the meaning of education, it offers, among others, a reason for discovering more about experiential learning. Furthermore, the theoretical background of experiential learning is described - Kolb's cycle and learning styles derived from it form a significant part; the growth zone is also presented. Attention is also paid to how the teacher and student are viewed in experiential learning. After the theoretical introduction, the thesis is more practical. It explains what a teacher has to know when creating and presenting an activity for students. This is followed by specific suggestions of activities which use the method of experiential learning and which are to be realised mainly outside the classroom (e.g. at an overnight school trip). The activities deal with different topics of physics (e.g. optics, acoustics or astrophysics). Students' own involvement and experience are emphasised. Suggested activities can supplement ordinary school teaching and thus let students know physics from a different perspective. 1
Klíčová slova:
aktivity pro výuku; učení mimo školu; výuka fyziky; zážitková pedagogika; experiential learning; outsideclassroom activities; teaching physics