Název:
Trh více prodejců
Překlad názvu:
Market with several vendors
Autoři:
Trégner, Tomáš ; Lachout, Petr (vedoucí práce) ; Branda, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá problémem známým v literatuře jako problém prodavače novin. Po shrnutí základního modelu se věnujeme dvěma rozšířením tohoto problému a jejich spojením do jediného modelu. Prvním rozšířením je možnost prodavače volit prodejní cenu. Druhým rozšířením je vytvoření trhu více prodejců. Obě tyto situace popisujeme v první kapitole této práce. Ve druhé kapitole se pak zabýváme spojením obou uvedených rozšíření, tedy trhem více prodejců, kteří navíc mohou volit svou prodejní cenu. Zabývali jsme se více modely, které popisují takový trh, a zjistili jsme, že se jedná o velice kom- plexní problém. Pro speciální případ takového trhu se dvěma prodejci jsme však nalezli optimální reakci jednoho prodejce na druhého. To nám umožnilo vytvořit program zkou- mající takový trh, zejména závislost optimálního rozhodnutí jednoho prodejce na strategii druhého prodejce a přítomnost Nashových ekvilibrií. 1The thesis studies the problem well-known in literature as the newsvendor problem. After summarizing the basic model we pay attention to two extensions of this problem and their combination in single model. The first extension concerns the possibility of the vendor to choose his selling price. The second extension is creation of market with several vendors. We describe both situations in the first chapter of the thesis. In the second chapter we study the combination of both extensions, which means the market with several vendors who can choose their selling prices. We touched several models of such market and we found that the problem is very complex. However we found the optimal reaction of one vendor on the strategy of the other vendor in case of special market with two vendors. That enabled us to create a programme that examines such market, mainly the dependence of the optimal decision of one vendor on the strategy of the second vendor and presence of the Nash equilibriums. 1
Klíčová slova:
problém prodavače novin; stochastická optimalizace; newsvendor problem; stochastic optimization