Original title:
Dětská perspektiva v poezii básníků rané české avantgardy
Translated title:
Child's Perspective in Poetry of Early Czech Avant-garde
Authors:
Stehlíková, Blanka ; Wiendl, Jan (advisor) ; Vojvodík, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vznikem a ztvárněním naivizující dětské perspektivy a obecně důležitostí dětství v poezii rané české avantgardy, zejména se zaměřením na tvorbu Jiřího Wolkera, Zdeňka Kalisty, Miloše Jirka a A. M. Píši. První část práce je zaměřena na nastínění historických souvislostí této problematiky a zasazení do kontextu literárního vývoje poezie počátku 20. let. Pro druhou část práce je stěžejní rozbor tohoto přístupu/motivu v poezii a následná interpretace tvorby vybraných básníků. Klíčová slova česká literatura - avantgarda - Jiří Wolker - Zdeněk Kalista - Miloš Jirko - A. M. Píša - 1919-1924 - naivizující perspektiva - dětstvíThis bachelor's thesis deals with the genesis and depiction of a naive children's perspective and generally with the importance of childhood in the poetry of the early Czech avant-garde, especially focusing on the work of Jiří Wolker, Zdeněk Kalista, Miloš Jirko and A. M. Píša. The first part of the thesis is focused on outlining the historical context of this issue and connecting it with the literary development of poetry in the early 1920s. For the second part of the thesis, the key is an analysis of this approach /motive in poetry and subsequent interpretation of the work of selected poets. Key words Czech literature - avant-garde - Jiří Wolker - Zdeněk Kalista - Miloš Jirko - A. M. Píša - 1919-1924 - naive perspective - childhood
Keywords:
Czech literature|avant-garde|Jiří Wolker|Zdeněk Kalista|Miloš Jirko|A. M. Píša|1919-1924|naive perspective|childhood; česká literatura|avantgarda|Jiří Wolker|Zdeněk Kalista|Miloš Jirko|A. M. Píša|1919-1924|naivizující perspektiva|dětství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119339