Original title:
Prezidenti ve válce s médii - paralely v postojích médií USA a ČR vůči hlavám státu
Translated title:
Presidents at war with media - paralels in media attitude towards presidents in USA and the Czech Republic
Authors:
Pešková, Iva ; Miessler, Jan (advisor) ; Cebe, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá hledáním paralel v reakcích a postojích českých a amerických médií vůči útočným výrokům prezidentů dané země s důrazem na mainstreamová média. V teoretické části práce je nejdříve definována role, postavení a funkce médií v liberálně demokratických společnostech. Následuje detailní pohled na aktuální mediální krajiny USA a ČR. Samotný výzkum, podložený právě detailním zmapováním americké i české mediální krajiny, je postaven na analýze reakcí a postojů médií vůči jednomu konkrétnímu vybranému vyjádření prezidenta USA Donalda Trumpa a jednomu výroku prezidenta České republiky Miloše Zemana. Každý z výroků musel být maximálně kritický, útočný, týkat se médií a vyvolat vysokou mediální odezvu. Mediální obsahy reagující na tato útočná vyjádření jsou v analytické části práce analyzovány metodou kvalitativní obsahové analýzy podle principů zakotvené teorie. V závěrečné části jsou pak kategorie získané analýzou mediálních reakcí v českém i americkém prostředí vzájemně porovnány a vyhodnoceny.The aim of this thesis is to look for paralels in reactions and attitudes of Czech and American media towards offensive statements of presidents of the Czech Republic and USA with the focus on mainstream media. In a theoretical part of the thesis the role and function of media in liberal democracies are defined. Following part describes an actual media landscapes of USA and the Czech Republic. The main part - research, is based on the description of the media landscapes in both countries and analyzes the media reactions and attitudes towards one specific presidential statement (one by US president Donald Trump, one by Czech president Milos Zeman). Each statement had to be at most critical, attacking the media and had to raise high media response. Media reactions were afterwards analyzed using qualitative content analysis according to the principles of grounded theory. In the conclusion the categories given by the analysis are being compared and analyzed.
Keywords:
attacks on media; attitude; Donald Trump; media; media strategy; Milos Zeman; president; reactions; Donald Trump; mediální strategie; Miloš Zeman; média; postoje; prezident; reakce; útoky na média
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119060