Original title:
Komunikace českých vinařských spolků VOC v digitálním věku
Translated title:
Communication of Czech Wine Associations (VOC) in the Digital Era
Authors:
Mrázová, Anna ; Koudelková, Petra (advisor) ; Wolák, Radim (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Sociální média se vedle popularity běžných uživatelů těší také rostoucímu zájmu ze strany komerční sféry. Využívání sociálních médií se liší mezi různými odvětvími i v závislosti na geografickém umístění, důležité pro všechny sektory je však pochopení, které platformy sociálních médií implementovat a jak je efektivně využívat. Vinařský obor má v tomto specifické postavení, neboť je často prezentován s důrazem na tradici. Rostoucí množství lidí vyhledává a sdílí informace o víně právě skrze sociální média, což má za následek proměnu i z podstaty konzervativního vinařského oboru. Jednotlivá vinařství si tak za účelem komunikace s potenciálním zákazníkem zakládají profily na platformách sociálních médií. Ačkoliv existují zahraniční výzkumy zabývající se mírou a způsobem využívání sociálních médií ve vinařském sektoru, v České republice se jedná o raritu. Cílem této diplomové práce je proto zmapovat současnou situaci a zjistit, jestli a jak česká vinařství využívají sociální média, a poté tyto výsledky zasadit do mezinárodní perspektivy za pomoci dostupné literatury. Pro tento účel bylo osloveno více než 650 vinařství ze všech vinařských regionů České republiky.Social media has been getting more and more attention from common users as well as businesses. Although the level of social media adoption varies by sector and geographical location, all companies strive to understand which social media platforms adopt and how to effectively use them. There is a specific position for the winery sector, which is widely recognised as traditional. However, more and more people search for information, share information and purchase goods or services online, which made presence on social media inevitable even for wineries. There is a body of literature concerning wineries' social media adoption and usage, however there is none of such kind to be found in the Czech Republic. Thus, this paper's aim is to fill this gap and to find out to what extent do Czech wineries use social media and why. This paper investigates 96 responses from wineries from all regions of the Czech Republic. The evidence is that the common communication channels of Czech wineries are rather traditional, being it personal communication, email or phone. However, the level of social media adoption in comparison with Australia, Germany or New Zealand is rather high. Although Czech wineries value social media, there is a significant lack of knowledge in how to use them efficiently.
Keywords:
Czech wineries; international comparison; social media adoption; social media adoption barriers; social media adoption benefits; social media analysis tools; wine; wine marketing; mezinárodní srovnání; sociální média; vinařská marketingová komunikace; vinařský marketing; česká vinařství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118908