Název:
Perspektivy sociologie umění: převládající diskurz a možná východiska
Překlad názvu:
Sociology of art and its perspectives: prevailing discourse and possible recourses
Autoři:
Vostruhová, Anna ; Mlynář, Jakub (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá sociologií umění, jejím převládajícím diskurzem a hledáním jiných možných způsobů sociologického přístupu k umění. Text je členěn na tři vzájemně se doplňující oddíly. První oddíl se věnuje problematice reprezentace umění prostřednictvím výkladu dějin umění jako dějin zobrazování, a z toho plynoucí konceptuální dualitě iluzivnost x schematičnost. Ve druhém oddíle se pozornost soustředí na analýzu předpokladů, z nichž dominantní proud sociologie umění vychází. Jedná se o sociální determinaci uměleckého diskurzu, popření axiologičnosti umění, legitimizaci umění na základě jeho společenské funkce a nerovného přístupu percepce umění ve společnosti. Relevance těchto tezí je v předložené práci zproblematizována podobně jako jednotící teoretický rámec, ze kterého tyto premisy vycházejí, a to marxistická estetická teorie. Předložená práce proto na základě podložených argumentů označuje marxistický materialismus za původce determinismu a nivelizace hodnot v sociologii umění a konstatuje, že marxistický přístup k umění je pro sociologii nevyhovující a destruktivní. V závěru práce hledá jiné způsoby pro sociologickou reflexi umění, a to prostřednictvím mezioborové spolupráce s estetikou. Konkrétně se jedná o možnost aplikace normativní teorie, zkoumání gratifikace prožitku či...(in English): This thesis deals with the sociology of art, its prevailing discourse and the search for other possible ways of taking a sociological approach to art. The text is divided into three complementary sections. The first section addresses the problem of the representation of art through the interpretation of art history as the history of display and the resulting conceptual duality of illusion versus schematicity. In the second section, the focus is on analysing the assumptions underlying the dominant stream of art sociology. These are the social determinations of artistic discourse, the denial of the axiology of art, the legitimisation of art on the basis of its social function, and the unequal approach of the perception of art in society. The relevance of these propositions is, in the present work, parsed in much the same way as the unifying theoretical framework underlying these premises, namely the Marxist aesthetic theory. The work presented in this thesis therefore identifies Marxist materialism as an agent of determinism and the levelling of values in the sociology of art, based on well-founded arguments, and concludes that the Marxist approach to art is unsatisfactory and destructive to sociology. In the end, the work seeks other ways for the sociological reflection of art, through...
Klíčová slova:
sociologie umění|umělecká hodnota|estetický prožitek|determinismus|marxistická estetická teorie; sociology of art|artistic value|aesthetic experience|determinism|Marxist aesthetic theory