Original title:
Nezamýšlená proměna politického islámu v Egyptě: Vojenská autokracie, salafismus a Muslimské bratrstvo
Translated title:
The unintened metamorphosis of Political Islam in Egypt: Military autocracy, Salafism and Muslim Brotherhood
Authors:
Pianese, Marika ; Daniel, Jan (advisor) ; Aslan, Emil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] ENGLISH VERSION The topic of Political Islam or more specifically, the role of religion in politics is becoming crucial in the Arab World, specifically in the North African democracy of Egypt. Because of its 94.7 million of people and its role as the Arab League headquarter, the country still holds power in the region despite not being as strong as in the past. Since the 1970s, Egypt has used religion as an instrument to achieve political ends with different aims. In the 70s, it was to counterbalance the left, in the 80s to co-opt Islamist political groups into formal politics, and in the 90s to contain the Islamist challenge and legitimize authoritarianism. Television started airing more religious programs and lots of aspects of everyday life changed according to conservative Islamic values, giving thus, more importance to Islamic Law. Even if the state wanted to calm the fervent spirits of the conservatives, it didn't achieve its goal, as they only emphasized more the Islamist norms and pressured moderate forces. The dream of establishing an Islamic political and social order has faded with the fall of the Muslim Brotherhood and fragmentation in the country. Despite the increased force of Islamists, the Muslim Brotherhood could still manage a comeback if they play their cards right and find a...3 Téma politického islámu, přesněji řečeno, role náboženství v politice se v arabském světě, konkrétně v severoafrické demokracii Egypta, stává klíčovou. Vzhledem k 94,7 milionu lidí a roli Arabské ligy se země stále drží v regionu, přestože není tak silná j používá Egypt náboženství jako nástroj k dosažení politických cílů s různými cíli. V 70. letech to mělo být vyvážením levice, v 80. letech kooptovat islámské politické skupiny do formální politiky a omezit islamistickou výzvu a legitimizovat autoritářství. Televize začala vysílat více náboženských pořadů a spousta aspektů každodenního života se změnila podle konzervativních islámských hodnot, čímž se islámskému zákonu přikládal větší význam. I když stát chtěl uklidnit vroucí duchové konzervativců, nedosáhl svého cíle, protože pouze zdůrazňovali více islámské normy a vyvíjeli tlak na umírněné síly. Sen o vytvoření islámského politického a sociálního řádu vybledl pádem muslimského bratrstva a roztříštěností v zemi. Navzdory zvýšené síle islamistů by muslimské bratrstvo mohlo stále zvládnout comeback, kdyby hrálo správně své karty a nalézalo rovnováhu mezi svou původní ideologií a dnes egyptským sociálním kontextem. Výzkumné otázky, na které bude zodpovězeno, jsou: je možné, aby jiné proudy, jako je Salafismus a Al Azhar, převzaly kontrolu nad politickým...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118760