Original title:
Obraz požáru katedrály Notre Dame v českých médiích
Translated title:
Media image of Notre Dame Cathedral fire in the Czech press
Authors:
Stuchlík, Jan ; Osvaldová, Barbora (advisor) ; Zunová, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na mediální obraz požáru pařížské katedrály Notre pondělí 15. dubna 2019 a trval do rána následujícího dne. O příčině požáru stavby, která oslavila 850 let od svého vzniku a kterou spisovatele Victora Huga, se dodnes diskutuje. Nejpravděpodobnější příčinou je zkrat obvodu elektrifikovaného zvonu umístěného v sanktusové věži, ze které se požár rozšířil na zbytek střechy. Finální podoba budoucí rekonstruov prezident Macron však slíbil konečnou opravu do 5 let. Zmiňovaný pařížský požár s strhl vlnu mediálního zájmu mezi světovými i mezi českými médii. Toto téma bylo relevantní jak pro tištěná a online média, tak i pro televizní vysílání a sociální sítě. Nejvíce informace o požáru katedrály Notre Dame rezonovala sociálními sítěmi, naopak nejmenší počet zmínek televizním zpravodajství. Ke svým zjištěním jsem dospěl na základě provedené 31. května 2019, ke které jsem využil aplikaci Maximus. Svá zjištění jsem zpracoval do grafů, nichž jsou zjištěná data přehlednější.This bachelor's thesis focuses on the media image of the fire of the Notre Dame Cathedral in Paris, which broke out on Monday, April 15, 2019 and lasted until the morning of the next day. The cause of the fire of the building, which celebrated 850 years since its creation and which was made famous by a novel by the French writer Victor Hugo, is still debated. The most probable cause is a short circuit in the circuit of the electrified bell located in the sanctuary tower, from which the fire spread to the rest of the roof. The final form of the future reconstructed cathedral is still not agreed, but French President Macron promised a final repair within 5 years. The aforementioned Paris fire brought with it a wave of media interest among the world and Czech media. This topic was relevant both to print and online media, as well as to television broadcasting and social networks. Most information about the fire of Notre Dame Cathedral resonated with social networks, while the smallest number of mentions was in television news. I came to my findings on the basis of a quantitative content analysis of selected media in my chosen period from April 15 to May 31, 2019, for which I used the Maximus application. I processed my findings into graphs, in which the data are clearer.
Keywords:
architecture; fire; history; media; Notre Dame; Paris; solidarity; architektura; historie; média; Notre Dame; Paříž; požár
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118733