Original title:
Silniční železobetonový most
Translated title:
Reinforced concrete road bridge
Authors:
Koumar, Jan ; Panáček, Josef (referee) ; Koláček, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem této bakalářské práce je návrh silničního železobetonového mostu o jednom poli přes řeku Oskavu v obci Uničov. Most bude převádět silnici II/449 kategorie S 7,5/50. Byly vypracovány dvě tvarové varianty průřezu, z nichž byla pro návrh a posouzení nosné konstrukce vybrána plná deska s lichoběžníkovým průřezem a uvažovaným rozpětím mostu 14,00 m. Vnitřní síly od působícího zatížení byly vypočteny na deskovém modelu v programu SCIA Engineer 18.1 a porovnány s ručním výpočtem na prutovém modelu metodou vzdorujících šířek. Nosná konstrukce je dimenzována na mezní stav únosnosti a mezní stav použitelnosti.
The subject of this bachelor's thesis is the design of a reinforced concrete road bridge with one span over the river Oskava in the village Unicov. The bridge will convert road II/449 category S 7.5 / 50. Two shape variants of the cross-section were designed, from which a slab with a trapezoidal cross-section and a considered span of the bridge of 14.00 m was selected for the design and assessment of the load-bearing structure. The internal forces from the applied load were calculated on a slab model in SCIA Engineer 18.1 and compared with a manual calculation on a bar model using the method of resistive widths. The load-bearing structure is dimensioned for the ultimate limit state and the serviceability limit state.
Keywords:
beam model; load models; reinforced concrete; serviceability limit state; single span; Slab road bridge; structural design; ultimate limit state; Deskový silniční most; jedno pole; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; modely zatížení; prutový model statický výpočet; železobeton
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/190809