Název:
Vizuální reinterpretace národní identity ve veřejném prostoru Mexika
Překlad názvu:
Visual Reinterpretation of National Identity in the Public Space of Mexico
Autoři:
Haakenstad Koháková, Magdalena ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Opatrný, Josef (oponent) ; Mácha, Přemysl (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vizuální reinterpretace národní identity ve veřejném prostoru Mexika Předkládaná práce pojednává o vizuální komunikaci ve veřejném prostoru Mexika ve vztahu k nacionalismu a utváření kolektivní identity - nejprve náboženské a kulturní identity a posléze národní identity, která na náboženskou identitu částečně navázala a převzala značnou část jejích strukturálních charakteristik. Zabývá se přitom oběma těžišti, z kterých je národní identita (případně její jednotlivé verze) formována - jak z pozice mocenské elity, tak z pozice nejširšího obyvatelstva. Tyto perspektivy přitom nejsou chápány v ostrých opozicích, ale jako dva propojené kulturní proudy, které se (spolu)podílely na utváření a vyjednávání národní identity (identit) v souvztažnosti s historickými a kulturními událostmi, které je provázely. V práci je tak analyzována oficiální verze národní identity, která je na mnoha rovinách prosazována mocenským aparátem, i překládání této verze do intimního prostoru nositelů takové identity a její následnou interpretaci, případně odmítnutí v té podobě, v jaké je hegemonem definována. Na základě murálních maleb a jiné vizuální komunikace ve veřejném prostoru je představen proces formování vizuálního jazyka kolektivní identity od předhispánského období do současnosti, a jeho homogenizační funkce, které v průběhu...Visual Reinterpretation of National Identity in the Public Space of Mexico Visual communication in public spaces of Mexico has been significantly shaping collective identity, from pre-Columbian times to nowadays. This PhD thesis analyzes the visual aspect of cultural and religious identity in pre-Columbian and colonial eras, later, the discussion is led through the development of the modern day national identity that followed while concurrently explaining how former structural characteristics were partially maintained. Those phenomena are explored from two vantage points: that of the cultural and political elites and that of the general population. However, these perspectives aren't presented in a sharp opposition, rather, as two conjugating cultural streams that have been continuously negotiating and shaping cultural and national identity in correlation with historical and cultural events, including influence from significant others. Accordingly, the thesis explores the official version of national identity, that is promoted by state power, but also how official identity is received into intimate spaces, the everydayness of the bearers of such identity, its reinterpretation and alternatively, the rejections. Since public art (mural art, popular graphics, graffiti, stencil art and other diverse means of...
Klíčová slova:
graffiti; kolektivní paměť; Mexická kulturní historie; mexický nacionalismus; muralismus; národní identita; postkoloniální myšlení; public art; subverzivní umění; veřejný prostor; vizuální antropologie; vizuální komunikace; vyjednávání identit; Collective Memory; Identity Negotiation; Mexican Cultural History; Mexican Nationalism; Muralism; National Identity; Postcolonial Thinking; Public Space; Street Art; Subversive Art; Visual Anthropology; Visual Communication