Original title:
Vzdělávání pedagogů základních a středních škol v první pomoci a jejich hodnocení této problematiky
Translated title:
Education of primary and secondary school teachers in first aid and their evaluation of this issue
Authors:
Zíková, Kateřina ; Prokešová, Eva (advisor) ; Majorová, Simona (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Vzdělávání pedagogů základních a středních škol první pomoci a jejich hodnocené této problematiky Cíle: Cílem práce jak pedagogové základních a středních škol hodnotí obs a formu vzdělávání v oblasti první pomoci Dílčím cílem bylo zjistit, jak hodnotí své schopnosti poskytnout první pomoc a správně situacích, ohrožujících zdraví žáků Jedná se o kva itativní výzkum. Byla použita empirická metoda dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 34 pedagogů základních a středních škol v České Ke sběru odpovědí byla sestavena testová baterie 24 otázek a její distribuce byla realizována prostřednictvím Výsledky: Výsledky studie naznačily, že pedagogové základních a středních škol považují vzdělávání v problematice první pomoci důležité, preferují ale vzdělávání takovém rozsahu, který ve své pedagogické praxi mohou využít Většina pedagogů, kteří pracují v prostředí se zvýšeným rizikem úrazu, hodnotí postoj školy této problematice jako nedostačující a ocenili by lepší podmínky pro osvojení postupů při poskytování první pomoci aopak pedagogové, kteří vyučují pouze teoretické předměty hodnotili své schopnosti v poskytování první pomoci jako stačující Pedagogové, kteří se se situacemi, ohrožující zdraví žáků příliš nesetkávají, by dle svého názoru ve většině příkladů, uvedených v testové baterii nevěděli, jak...Title: Education of primary and secondary school teachers in first aid and their evaluation of this issue Objectives: The main object of this work was to find out how teachers on primary and secondary school evaluate content and form of first aid education. Partial goal was to find out how do they rate their owns skills in providing first aid and act corectly in situations, which endanger their student's health. Methods: This is qualitative research, which uses an empirical method of questionnaire survey. 34 primary and secondary school teachers in the Czech republic attended a test battery. A test battery of 24 questions was compiled to collect the answers and it's distribution was carried out via the survio.cz platform. Results: The study suggested, that primary and secondary schools's teachers rate first aid education as important, but they prefer to be educated in range of skills, which they can in their work need. Most of the teachers, who work in environment with an increased risk of injury, evaluates school¨'s attitude to this issue as inadequate and they would be grateful for better conditions for mastering first aid procedures. On the contrary, theoretical subjects teachers rate their skills in providing first aid as sufficient. Teachers, who do not encounter these situation very often,...
Keywords:
first aid; first aid education; school injuries; school responsibilities; student's injuries; povinnosti školy; první pomoc; úraz žáka; školní úrazy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118063