Original title:
Jak působí jazyk na dav? Případová studie českého crowdfundingu s odměnami
Translated title:
Does Language Drive the Crowd? Case of Czech Reward-Based Crowdfunding
Authors:
Hudcová, Tereza ; Polák, Petr (advisor) ; Schwarz, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis analyses the biggest reward-based crowdfunding platform in the Czech Repub- lic using textual tools on uniquely collected microdata. The research question investigates which of the attributes of project campaigns (including the language style of project de- scriptions) have a significant impact on successful funding. Empirical analysis combines results of Bayesian Model Averaging and logistic regression. Results reveal that firstly, language style of project descriptions does not possess any significant predictive power. Secondly, that utilization of a video, size of pledging goal, or the number of contributors have a significant effect on the campaign's success, which is in line with current literature. Thirdly, it has proven to be true that project categorization plays an important role as well. On the contrary, the findings do not imply any causal claims, such as whether those factors persuade contributors to donate money. JEL Classification G23 Keywords crowdfunding, rewards, success determinants, natural language processing Author's e-mail t.hudcova@gmail.com Supervisor's e-mail polakpet@gmail.comTato diplomová práce analyzuje unikátní mikrodata největší reward-based crowdfundin- gové platformy v České republice s využitím nástrojů textové analýzy. Práce zkoumá, jaké atributy crowdfundingových kampaní (spolu se stylem jazyka v popiscích projektů) výrazně ovlivňují jejich úspěšné zafinancování. Empirická analýza kombinuje výsledky Bayesovského průměrování modelů a logistické regrese. Výsledky odhalují, že styl jazyka v popiscích projektů nemá významnou výpovědní hodnotu. Dále výsledky analýzy in- dikují, že krátké video, velikost požadované částky nebo počet přispěvatelů u každé z kam- paní signifikantně ovlivňují zafinancování projektu, což je v souladu s existující literat- urou. Co se dále prokázalo jako pravdivé, je fakt, že kategorie, do které je projekt zařazen, hraje významnou roli. Je však nutné zdůraznit skutečnost, že výsledky neimp- likují kauzalitu, tzn. že výše identifikované faktory nestojí za rozhodnutím přispěvatelů danou kampaň financovat. Klasifikace JEL G23 Klíčová slova crowdfunding, odměny, determinanty úspěchu, natural language processing E-mail autora t.hudcova@gmail.com E-mail vedoucího práce polakpet@gmail.com
Keywords:
crowdfunding; natural language processing; rewards; success determinants; crowdfunding; determinanty \'{u}sp\v{e}chu; natural language processing; odm\v{e}ny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117825