Název:
Využití biblioterapie pro rozvoj slovní zásoby u žáků v přípravné třídě ZŠ
Překlad názvu:
Usage of bibliotherapy for vocabulary building of scholar in preparatory class of primary school
Autoři:
Pospíšilová, Denisa ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Využití biblioterapie pro rozvoj slovní zásoby u žáků v přípravné třídě ZŠ se zabývá využitím a účinností biblioterapie jako nástroje pro rozvoj slovní zásoby u žáků v přípravné třídě ZŠ. Práci tvoří dvě stěžejní části. První je část teoretická, která zmiňuje specifika předškolního období, zejména ve vztahu k vývoji řeči, konkrétně slovní zásoby, a také shrnuje dosavadní poznatky o biblioterapii a jejím využití u dětí v předškolním věku. Druhá je část praktická a jejím cílem je navrhnout kompletní biblioterapeutický program zaměřený na rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby v pěti vybraných kategoriích (zvířata, povolání, jídlo, doprava a emoce) a následně prostřednictvím akčního výzkumu ověřit jeho využitelnost v praxi pro možné přijetí této metody jako nového přístupu k posilování slovní zásoby u předškolních dětí. Pro názornější ověření úspěšnosti programu jsou do výzkumu zařazeny dvě porovnávací skupiny, jejichž výsledky slouží ke srovnání dosažených pokroků. Výsledky výzkumu ukazují na biblioterapii jako na vhodný nástroj pro rozvoj slovní zásoby. KLÍČOVÁ SLOVA předškolní věk, přípravná třída, slovní zásoba, biblioterapie, biblioterapeutický program, akční výzkumDiploma thesis Usage of bibliotherapy for vocabulary building of scholar in preparatory class of primary school deals with the usage and efficiency of bibliotherapy as a tool for vocabulary development of children in preparatory class of primary school. The work consists of two main parts. The first is the theoretical part, which mentions the specifics of the preschool period especially in relation to the development of speech, specifically vocabulary. Also summarizes the existing knowledge about bibliotherapy and its usage in preschool children. The second is a practical part. The aim of this part is to design a complete bibliotherapeutic program focused on the development of active and passive vocabulary in five selected categories (animals, occupation, food, transport and emotions). By means of actions research is subsequently verifies the program's usability in practice and considers the possible adoption of a new approach to vocabulary strengthening of preschool children. To illustrate the success of the program, two comparative groups are included in the research, the results of each group are used to compare the progress achieved. The research results point to bibliotherapy as a suitable tool for vocabulary development. KEYWORDS pre-school age, preparatory class, vocabulary, bibliotherapy,...
Klíčová slova:
akční výzkum; biblioterapeutický program; biblioterapie; předškolní věk; přípravná třída; slovní zásoba; action research; bibliotherapeutic program; bibliotherapy; pre-school age; preparatory class; vocabulary