Original title:
Vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií v mladším školním věku
Translated title:
Education of pupils with developmental dysphasia in younger school age
Authors:
Fořtová, Zuzana ; Kotvová, Miroslava (advisor) ; Komorná, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na vzdělávání žáků s diagnostikovanou vývojovou dysfázií v mladším školním věku na základní škole. Hlavním cílem práce je zjistit možnosti vzdělávání těchto žáků. Práce je zaměřena zejména na popis aktuální situace týkající se výběru základní školy a podmínek, které tato instituce nabízí z hlediska vzdělávání žáků s diagnostikovaným specificky narušeným vývojem řeči. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola charakterizuje dítě v mladším školním věku, vývoj jeho komunikačních schopností, povinnou školní docházku a rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ve druhé kapitole je popisována vývojová dysfázie, její historické pojetí a terminologické zakotvení, etiologie, symptomatologie, diagnostika v České republice a v zahraničí, diferenciální diagnostika, terapie a prognóza. Třetí kapitola představuje žáka s vývojovou dysfázií na základní škole, vzdělávací instituce, školní zralost a připravenost, přístupy k podpoře žáka s vývojovou dysfázií a podpůrná opatření. Výzkumné šetření se soustředí na zkoumání podmínek na třech typech škol, kde je možné vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií. Hlavní metodou sběru dat je rozhovor, kterým jsou zjišťovány podmínky v konkrétních školách. Výzkumnou strategií kvalitativního výzkumu byla zvolena případová studie....1 ABSTRACT Master's thesis focuses on the education of pupils with developmental dysphasia diagnosis in the elementary school. The main goal is to describe education possibilities of these pupils. The thesis describes possibilities of parents and their children, types of elementary schools, where they can study, and what specific conditions are available for education of pupils with specific language impairment. Theoretical part is divided into three chapters. The first chapter focuses on child attending elementary school, communication skills development, compulsory education and education program for elementary school. The second chapter describes developmental dysphasia, its history and terminological definitions, etiology, symptomatology, diagnostics in the Czech Republic and abroad, differential diagnostics, therapy and prognosis. The third chapter describes pupil with developmental dysphasia attending elementary school, education readiness, approaches for pupil support in different elementary school types. The practical part of the thesis focuses on evaluation of conditions on three types of school, where a pupil with developmental dysphasia can be educated. Data is collected mainly by an interview. As the research strategy of qualitative research was chosen a case study. An observation is another...
Keywords:
Communication; communicative disability; developmental dysphasia; education; specific language impairment; younger school age; Komunikace; mladší školní věk; narušená komunikační schopnost; specificky narušený vývoj řeči; vzdělávání; vývojová dysfázie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117812