Original title:
Logopedická intervence u žáků s diagnózou elektivní mutismus
Translated title:
Speech therapy and intervention of pupils with a diagnosis of elective mutism
Authors:
Jedličková, Nikola ; Korandová, Zuzana (advisor) ; Horynová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma diplomové práce pojednává o logopedické intervenci u žáků s elektivním mutismem. Práce je strukturovaná do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou zaměřeny teoretickým směrem a čtvrtá empirickým. První teoretická kapitola popisuje pojem komunikace a definici základních pojmů, jako jsou řečová komunikace, řeč, jazyk, jazykové roviny řeči, socializace a sociální interakce. Dále jsou uvedena terminologická vymezení elektivního mutismu, příčiny vzniku, klasifikace a symptomatologie. Ve druhé teoretické kapitole je vyobrazena problematika logopedické intervence a její systém v České republice z pohledu průběhu diagnostiky, diferenciální diagnostiky, procesu terapie, oblasti prevence a prognózy. Třetí kapitola přibližuje multidisciplinární přístup, podporu žáka s diagnózou elektivní mutismus z hlediska postavení rodiny a školního vzdělávání. Dále je také popsána role pedagoga a ke konci kapitoly je uvedena pomoc žákovi v základním vzdělávání. Čtvrtá empirická kapitola se zabývá kvalitativním výzkumným šetřením, realizovaným případovými studiemi, které byly doplněny dalšími výzkumnými technikami. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat logopedickou intervenci u žáků s diagnózou elektivní mutismus, na jehož základě byly následovně stanoveny dílčí cíle práce a výzkumné otázky. Poté bylo...The topic of the diploma thesis is speech therapy and intervention of pupils with elective mutism. The thesis is structured into four chapters. The theoretical framework is presented in three chapters, the fourth one is an empirical part of the thesis. The first theoretical chapter describes the concept of communication and the definitions of basic terms, such as speech communication, speech, language, language levels of speech, socialization and social interaction. There are also listed terminological definition of elective mutism, etiology, classification and symptomatology. The second theoretical chapter is based on the issues of speech therapy and intervention and its system in the Czech Republic in terms of diagnostics, differential diagnostics, the process of therapy, prevention and prognosis. The third chapter describes the multidisciplinary approaches and support of the pupils with elective mutism in terms of family and school education. The role of the teacher is also described and at the end of the chapter indicated the help to the pupil in basic education. The fourth empirical chapter deals with qualitative research, realized by case studies, which were supplemented by other research techniques. The main objective of the research was to analyze speech therapy and intervention in pupils...
Keywords:
case study; communication; communication disorders; elective mutism; multidisciplinary approach; primary education; Speech therapy intervention; elektivní mutismus; komunikace; logopedická intervence; multidisciplinární přístup; narušená komunikační schopnost; případová studie; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117796