Original title:
Reflexe Evropského studentského fóra EAS z hlediska aktuálních potřeb HV
Translated title:
Reflection of the European Student Forum EAS in terms of up-to-date needs of Music education
Authors:
Halbrštátová, Lenka ; Kodejška, Miloš (advisor) ; Jiřičková, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá reflexí Evropského studentského fóra 2018 a zjišťuje názorové spektrum delegátů vybraných evropských zemí týkající se přípravného vzdělávání budoucích učitelů. Práce komparuje výsledné názory s vybranou skupinou studentů českých pedagogických fakult. Teoretická část práce se zabývá činiteli hudebně vzdělávacího procesu, jimiž jsou učitelé a žáci. Dále vymezuje termín hudební pedagogika a její historický vývoj v evropském kontextu. Poslední díl teoretické části popisuje organizace, jejich cíle a poslání, zabývající se hudební výchovou. Více se zaměřuje na organizaci EAS a její studentská fóra. Praktická část představuje zkoumání výsledků výzkumu, jež se zabývá názory budoucích učitelů hudby (delegátů studentského fóra a českých studentů). Dále mapuje zkušenosti studentů s přípravným vzděláváním a jejich postoje k neformálním vzdělávacím akcím. Závěrem jsou představeny metodické náměty do praxe. KLÍČOVÁ SLOVA hudební výchova, neformální vzdělávání, hudební organizace, Evropská asociace pro školní hudební výchovu, přípravné vzdělávání učitelůThe thesis deals with a reflection on European Student Forum 2018 and ascertains selected delegates'viewpoints concerning pre-graduate teacher education. The thesis compares resulting ideas with attitudes of selected Czech candidates studying at different faculties of education. The theoretical part describes music education factors such as teachers and students. It further models the notion of music education and its historical development in European context. The third part provides readers with some insights into music organizations, their goals and mission. The EAS organization and its Student forums have been emphasized. The practical part constitutes of the result analysis based on future music teacher's ideas (Student Forum delegates as well as Czech students). The second part further establishes student's experience regarding their pre-graduate and informal teacher education. KEYWORDS music education, informal education, music organizations, European Association for Music in Schools, pre-graduate teacher education
Keywords:
European Association for Music in Schools; informal education; music education; music organizations; pre-graduate teacher education; Evropská asociace pro školní hudební výchovu; hudební organizace; hudební výchova; neformální vzdělávání; přípravné vzdělávání učitelů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117624