Název:
Zařazení žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Inclusion of Pupils with Asperger syndrome in primary school
Autoři:
Belhajová, Hana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kacafírková, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je analýza a popis, jak probíhá zařazování žáků s Aspergerovým syndromem v běžné škole a prostřednictvím kvalitativního výzkumu ověřit úspěšnost zařazování v praxi. Teoretická část se věnuje především možností inkluze a jejím přínosem ve školském systému, projevy a poruchami, které jsou s touto poruchou spojené, ale také definováním základních pojmů, jako jsou porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, integrace a inkluze. Dále diagnostikou tohoto spektra poruch podle světových kritérií MKN 10 a DSM5 a MKN 11, která přijde v České republice v platnost roku 2022. Teoretická část dále pojednává o metodách přístupu a pozici asistenta pedagoga. Empirická část práce obsahuje dvě případové studie a vyhodnocení úspěšnosti zařazení žáků do škol běžného proudu na základě kvalitativního výzkumu, ve kterém aplikuji poznatky z teoretické části. Mezi metody, které byly použity pro sběr a analýzu dat patří pozorování, rozhovor a odborné dokumenty. Výzkum ukázal zajímavé výsledky, kdy se potvrdila většina informací a poznatků z teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA Inkluze, Aspergerův syndrom, základní škola, první stupeň, metody přístupu, případová studieThis work aims to analyze and describe how the inclusion of pupils with Asperger's syndrome takes place in a regular school and to verify the success of inclusion in practice through qualitative research. The theoretical part deals mainly with the possibilities of inclusion and its benefits in the school system, manifestations, and disorders associated with Asperger's syndrome, but also by defining basic concepts such as autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, integration, and inclusion. Furthermore, the diagnosis of this spectrum of disorders according to the world criteria ICD 10 and DSM5 and ICD 11, which will come into force in the Czech Republic in 2022. The theoretical part also discusses the methods of approach and the position of teaching assistant. The empirical part of the thesis contains two case studies and evaluation of the success of the inclusion of pupils in mainstream schools based on qualitative research, in which I apply the knowledge from the theoretical part. The methods that were used for data collection and analysis include observation, interview, and expert documents. The research showed interesting results when most of the information and knowledge from the theoretical part was confirmed KEYWORDS Inclusion, Asperger's syndrome, elementary school, first grade, method...
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; Inkluze; první stupeň; základní škola; Asperger syndrome; Inclusion; Primary School