Název:
"Past na čtenáře" jako narativní strategie a možnosti jejího didaktického využití.
Překlad názvu:
"Trap for the Reader" as a Narrative Strategy and Chances for Its Didactic Use
Autoři:
Kaleta, Juda ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá konceptem pasti na čtenáře, který nejdříve vymezuje za pomoci kognitivismu a kognitivní literární vědy jako takovou posloupnost struktur a konceptů v textu, která aktivuje v mysli čtenáře určité schéma, aby ho posléze nahradila jiným neslučitelným. Na základě tohoto nahrazení se utváří porozumění textu. Dále je past na čtenáře vnitřně strukturována a na základě schémat, která jsou porušována, stanoveny jednotlivé typy pastí: postavy jsou prototypicky antropomorfní, postavy jsou černobílé, postavy jsou archetypy, vypravěč mluví pravdu a žánr se nemění. Každý z těchto typů pasti je doložen na konkrétních příkladech literárních ukázek. V druhé části pak práce přichází s praktickým využitím konceptu v rámci hodin literatury na základních a středních školách, který demonstruje na roz- boru příkladů z klasické i soudobé literatury pro děti a mládež a na konkrétních didaktických situacích. Klíčová slova kognitivismus, kognitivní literární věda, literatura pro děti a mládež, kogni- tivní iluze, kritické myšlení, čtenářská gramotnostThis thesis focuses on the concept of the trap for the reader, which is defined using the methodology of the cognitive science cognitive literary studies as an input of such structures and concepts in the text by which specific scheme is activated in the mind of the reader to be replaced by the different incompatible scheme. Based on this replacement, the comprehension of the text is reconstructed. Afterward, we describe specific types of trap for the reader. Every type of the trap is defined by replaced schemes: characters are prototypically an- thropomorphic, characters are black-and-white, characters are archetypes, the narrator speaks the truth, the genre is not changed. Excerpts of literary works are used to represent each type of trap. In the other part of the thesis, we demonstrate usage of this concept in the literature lessons at upper elementary and high schools. Both well-known pieces of the Czech literature, as well as contemporary young adult literature, are used as examples for the didactic use of this concept. Keywords cognitivism, cognitive literary studies, young adult literature, cognitive bias, critical thinking, functional literacy 5
Klíčová slova:
narativní strategie; recepce narace; střední škola; vypravěčství; výukové postupy; high school; narrative strategy; narrator; reception; teaching strategies