Název:
Podpora školy žákům, kteří zažili ztrátu blízké osoby
Překlad názvu:
School support for pupils suffering from the loss of relatives
Autoři:
Zemanová, Kateřina ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá způsoby, jakými pedagogové a školní psycholog mohou přistupovat k jednotlivým žákům, kteří zažili úmrtí blízké osoby, zejména rodinného příslušníka. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na dosavadní výzkumy v oblasti prožívání ztráty a truchlení u dětí školního věku, a zejména upozorňuje na rizika spojená s necitlivým přístupem pedagogů, resp. školy, vůči žákům s touto zkušeností. Práce se zaměřuje na formulování principů senzitivního přístupu vyučujících v hodinách, kde se učitelé zaměřují na práci se žákovou osobností a hodnotový rozvoj v oblasti přístupu jedince k okolnímu světu, konkrétně v hodinách výchovy ke zdraví a výchovy k občanství. Dále se v teoretické části práce zaměřuje na kognitivní vývoj žáků a obecně dětský pohled na smrt jako na součást života, na kterou je třeba se nějakým způsobem připravit a vědět o úskalích, jež s sebou tato životní etapa nese. Empirická část je realizovaná formou individuálních rozhovorů s pedagogy obohacená o rozhovor se školním psychologem. Součástí rozhovorů je rozbor konkrétních učebních a studijních materiálů, jejich výhod i rizik. Cílem práce je formulovat principy senzitivního přístupu pedagogů vůči žákům, kteří zažili ztrátu blízké osoby. Výsledky práce ukazují, že přístup učitelů je ovlivněn především nepříjemným...This diploma thesis is dealing with the methods teachers and school psychologist may use to approach their pupils who have been affected by the death of their relative, particularly a family member. The theoretical part of the thesis is focusing on the existing research in the area of mourning of school-age children and pays special attention to the risks connected with insensitive approach of teachers in this matter. The thesis tries to introduce some principles of the teacher's sensitive approach during the lessons, while paying extra attention to the personal and moral development of the individual in the area of their perception of surroundings, specifically during Civic Education and Health Education. The next topic in the theoretical part is the cognitive development of pupils and their view on the death itself in general, as it is a part of life that we have to somehow prepare for and thus need to have some kind of knowledge about the difficulties that come with death. The empirical part consists mainly of individual interviews with teachers and one school psychologist. As for the part of the interviews, analysis of study materials was included in which both their advantages and possible risks were considered. The aim of this thesis is mainly to formulate principles of the sensitive...
Klíčová slova:
pedagogové; prožívání; rizika; senzitivita; truchlení; zkušenost; Ztráta; úmrtí; death; experience; Loss; mourning; risks; sensitivity; teachers