Original title:
Zřízení pedagogické profesní komory jako veřejnoprávní instituce standardizující etické normy učitelské profese
Translated title:
Establishment of the Pedagogical Professional Chamber as a public-law institution standardizing the ethical rules of the teaching profession
Authors:
Hurych, Michael ; Veteška, Jaroslav (advisor) ; Krámský, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Závěrečná diplomová práce se věnuje tématu teoretického zřízení pedagogické profesní komory v České republice jako veřejnoprávního subjektu z hlediska etické a mravní patronace učitelské profese. Povolání učitele se vyznačuje důkladnou a náročnou prací s lidmi, přičemž vyžaduje kromě rozsáhlé dispozice odbornými znalostmi, které jsou následně předávány žákům a studentům, rovněž i důrazné dodržování mravních a etických principů, což prezentuje pedagogy jako hodnotnou profesní skupinu na veřejnosti, ale také nastavuje model příkladného a žádoucího jednání ve společnosti. V současné době však v tuzemsku neexistuje žádná veřejnoprávní samosprávná profesní organizace, která by sdružovala členy pedagogické profese a mravně i eticky zaštiťovala jejich povolání tak, jako tomu činí například lékařská či advokátní komora u svých příslušníků. Tato skutečnost v usouvztažnění s přetrvávající absencí definovaného standardu učitelské profese a formálního etického kodexu pak mnohdy vede k tomu, že se učitelé nemají v rámci řešení morálních problémů své profese na koho obrátit, postrádají představu, co konkrétně se od nich v oblasti etiky a mravního chování očekává a nemají oporu v zákonem ustavené a funkční profesní organizaci. Předmětná diplomová práce si tak klade za cíl identifikovat a deskribovat názor české...The diploma thesis deals with the topic of the theoretical establishment of the professional pedagogical chamber in the Czech Republic as a public-law institution in terms of ethical and moral patronage of the teaching profession. The profession of teacher is characterized by thorough and demanding work with people, requiring not only extensive knowledge, which is subsequently passed on to pupils and students, but also respect of moral and ethical principles, which presents teachers in public as a valuable profession, but also sets the model for exemplary and desirable behavior in society. At present, however, there is no public-law self-governing professional organization in the Czech Republic that associates members of the teaching profession and morally and ethically shields their profession, as is done, for example, by the medical or advocacy chamber of their members. This, in conjunction with the persistent absence of a defined teacher's professional standard and formal code of ethics, leads to lack of an idea who should teachers refer to regarding the problems of ethics and moral behaviour, what is expected from them in this area and also have no support in a legally established and functional professional organization. The aim of this diploma thesis is therefore to identify and describe the...
Keywords:
ethics - professional ethics - code of ethics - the teaching profession - pedagogical chamber; etika - profesní etika - etický kodex - učitelská profese - pedagogická komora
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117359