Original title:
Kupka a film
Translated title:
Kupka and film
Authors:
Lahoda, Vojtěch Document type: Papers Conference/Event: František Kupka - Čech, Francouz, Evropan, Hradec Králové (CZ), 2008-10-07 / 2008-10-08
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek se zabývá možným vlivem vznikajícího filmu na tvorbu Františka Kupky. Sleduje filmovou rétoriku v Kupkově teoretickém textu Tvoření v umění výtvarném (1923) a kinematografický charakter vybraných děl (Trh, 1920-1921). Jako možné podněty Kupkovy tvorby jsou považovány Edisonův kinetoskop, praxinoskop CH. E. Reynauda anebo princip prolínání (ve filmu montáže).The article deals with possible impulses of the newly birth cinematography on the artwork of František Kupka. The author traces the film rhetoric in Kupka´s book The Creation in the Visual Art (1923) and cinematic character of chosen Kupka´s artworks (The Market, 19520-1921). The author proposes as a possible impulses of cinematography on Kupka cinetoscope by T.A. Edison, praxinoscope by CH. E. Reynaud and the strategy of fading and montage in early movies.
Keywords:
abstract art; chronophotography; E. J. Marey; projecting screen; rythm; wawe Project no.: CEZ:AV0Z80330511 (CEP) Host item entry: Sborník z konference František Kupka, ISBN 978-80-7041-695-2
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0181045