Original title:
Validita kresby jako projektivního testu
Translated title:
Validity of drawing as a projective test
Authors:
Matoušková, Tereza ; Klusák, Miroslav (advisor) ; Křížová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této práce je zkoumat vztah mezi projektivní metodou, konkrétně jsem zvolila Test stromu, a osobnostním dotazníkem MMPI-2. Výzkumná otázka je: Jaká je korelace mezi klinickými škálami osobnostního dotazníku MMPI-2 a projektivní metodou kresba stromu? Oba testy jsem zadávala adolescentům z dětských domovů. Statisticky významné korelace jsem nalezla u paranoii, hypochondrie, hysterie a psychastenie u mužů, u jednotlivých kazuistik jsem také hledala shody mezi jednotlivými klinickými škálami a položkami kresby stromu. Na rozdíl od výzkumů, které v práci představuju, jsem nalezla oblasti, kde by projektivní kresba mohla odpovídat osobnostním charakteristikám tak, jak k nim přistupuje dotazník MMPI-2.Validity of drawing as a projective test The subject of this work is to investigate the relationship between a projective method, I specifically chose the Tree Test, and the Personality Questionnaire MMPI-2. The research question is as follows: What is the correlation between the clinical scales of the Personality Questionnaire MMPI-2 and the projective Tree Drawing Test? Both tests were assigned to adolescents from children's homes. I found statistically significant correlations in paranoia, hypochondria, hysteria and psychasthenia among men, I also looked for matches between individual clinical scales and the Tree Drawing in individual case reports. Unlike the research I present in my work, I have found areas where the projective Tree Drawing Test could correspond to personality characteristics as approached by the Personality Questionnaire MMPI-2.
Keywords:
adolescents; correlation; MMPI-2; Projective methods; the tree test; Zdeněk Altman; adolescenti; korelace; kresba stromu; MMPI-2; Projektivní metody; Zdeněk Altman
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116203