Original title:
Hravé vstupy do žánru pohádky u dětí předškolního věku
Translated title:
Playful Introductions Into The Fairy Tale Genre With Preschool Children
Authors:
Skálová, Kristýna ; Laufková, Veronika (advisor) ; Hník, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá uvedením předškolního dítěte do žánru pohádky. Cílem práce je promyslet, realizovat a reflektovat činnosti, které uvádějí děti předškolního věku do žánru pohádky, vedou je k rozvoji slovní zásoby a spolupráce třídního kolektivu. V teoretické části jsou věnovány kapitoly následujícím tématům: žánr pohádky a jeho znaky, čtenářská pregramotnost a předškolní dítě (zmiňuje důležité body v psychickém vývoji dítěte spjaté se čtenářskou pregramotností, cíle literární výchovy i důležitost rodiny a školy v rozvoji dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti), metody a formy práce s knihou a projekty na podporu čtenářské pregramotnosti. V praktické části se diplomová práce zabývá realizací činností, které uvádějí předškolní dítě do žánru pohádky. Jedná se o pět úkolů ke znakům pohádkového textu a závěrečné vymýšlení pohádky ve skupinách. Výzkum praktické části probíhal ve školním roce 2017/2018 a všemi úkoly prošlo 16 dětí předškolního věku. Analýzou sběru dat dětských prací a rozhovory s dětmi jsem došla k závěru, že děti předškolního věku jsou schopné chápat hranice literárního žánru pohádky, ale neumí pojmenovat ani vysvětlit znaky, které hranici pohádky tvoří. Úkoly i závěr ukazují rozmanitost dětské fantazie i schopnost dítěte spolupracovat. KLÍČOVÁ SLOVA Čtenářská pregramotnost,...The diploma thesis is focused on introduction of a preschool child into the fairy tale genre. The aim of this thesis is to think out, realize and reflect activities that introduce preschool children into the fairy tale genre and lead them to the vocabulary and class cooperation development. In the theoretical part chapters are dedicated to following topics: the genre of a fairy tale and its characters, reader's preliteracy and preschool child (mentioning important milestones in child's psychological development associated with reader's preliteracy, aims of literary education, the importance of both family and school in child's reading preliteracy development), along with methods and ways of working with book and projects supporting reader's preliteracy. The practical part of this thesis deals with an implementation of activities introducing a preschool child into the fairy tale genre. These are five tasks to fairy tale text characters and final fairy tale inventing in groups. The research of the practical part took place in the school year 2017/2018 and all the tasks were completed by 16 preschool children. By analyzing obtained data and interviews with children, I came to the conclusion that preschool children are capable to understand the boundaries of the fairy tale genre, but they can neither...
Keywords:
creativity; fairy tale; literary education; pre-reading literacy; pre-school-aged child; dítě předškolního věku; kreativita; Literární výchova; pohádka; čtenářská pregramotnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116159