Original title:
Návrh ražby a primárního ostění tunelu na stavbě vysokorychlostního železničního spojení
Translated title:
Design of excavation and primary tunnel lining on high-speed railway construction
Authors:
Dostál, Tomáš ; ING, Tomáš Zítko, CEng MICE, EUR (referee) ; Horák, Vladislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Součástí modernizace železniční trati Brno-Přerov je v úseku mezi vesnicí Blažovice a městem Vyškov navržen tunel, skládající se z dvou jednokolejných tubusů přibližné délky 640 m. Tubusy jsou situovány do neogenních jílů s přibližnou výškou nadloží 11 m. Předmětem diplomové práce je návrh vhodné metody ražení, primárního ostění včetně statického výpočtu a geotechnického monitoringu.
As part of modernization of the Brno-Přerov railway line, is in the section between village Blažovice and town Vyškov desined tunnel composed of two monorail tubes about 640 meters length. Tubes are situated in neogenic clay with an overburden height of 11 meters. This master thesis deals with design suitable tunnel exavation, primary lining with static calculation and geotechnical monitoring.
Keywords:
new austrian tunnelling method (NATM) Finite Element Method (FEM); Plaxis 2D; railway tunnel; tunneling methods; Underground construction; metoda konečných prvků (MKP); nová rakouská tunelovací metoda (NATM); Plaxis 2D; Podzemní stavba; tunelovací metody; železniční tunel
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/184224