Original title:
Nové pohledy na šikanu
Translated title:
New perspectives on bullying
Authors:
Říčan, Pavel ; Janošová, Pavlína Document type: Papers Conference/Event: Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém, Praha (CZ), 2009-03-19 / 2009-03-19
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Šikana je českými a slovenskými odborníky chápána především jako sociálně psychologický proces, v jehož průběhu postupně dochází k maligní strukturální transformaci skupiny. Ve srovnání se zahraničním přístupem se v českých studiích v mnohem větší míře uplatňuje také hlubinně-psychologické hledisko. V rámci výzkumu Psychologického ústavu se nyní zaměřujeme také na problematiku vývoje sociálních vztahů ve školní třídě a na jedince v roli zastánců šikanovaných dětí. Vycházíme ze sociálně kognitivního hlediska a zkoumáme interindividuální rozdíly v etickém uvažování dětských agresorů, obětí i jejich zastánců, přičemž zohledňujeme také genderový kontext šikany. Bullying is viewed in the Czech and Slovak specialized literature mostly as the social-psychological process when the structure of a social group gradually transforms into a malign form. In comparison with the worldwide approach, the psychoanalytical viewpoint is applied more strongly in Czech studies. Within the scope of the research done in the Institute of Psychology, we focus also on the development of the social relationships in the school class and on the individuals in the role of defenders of victimized peers. On the basis of the social-cognitive approach along with the gender context, we analyze inter-group differences in ethical reasoning of the school aggressors, victims and their defenders.
Keywords:
defenders of victims; ethical reasoning; gender context; school bullying Project no.: CEZ:AV0Z70250504 (CEP), IAA700250801 (CEP) Funding provider: GA AV ČR Host item entry: Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém, ISBN 978-80-7399-857-8
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0178755